5 (100%) 1 vote[s]

zo hebben we het altijd al gedaanZou het niet fantastisch zijn dat je de beslissingen die je dagelijks moet nemen, gebaseerd zijn op de huidige realiteit? Zou het ook niet prachtig zijn als je kleine veranderingen snel op zou merken, zodat je daar op tijd op kunt anticiperen?
Dat is zeker mogelijk, maar dan moet je loslaten hoe je het altijd hebt gedaan.

Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst

Onze hersenen houden graag vast aan het verleden. Onze hersenen gaan uit van een wereld die statisch is en weinig verandert. Helaas werkt dit onvoldoende in de huidige wereld, daar gaan de veranderingen te snel.

Metafoor

Ik hou ervan om de metafoor van de topsporter te gebruiken. Denk je dat een topsporter elke wedstrijd dezelfde strategie gebruikt? Natuurlijk niet. Een topsporter past frequent zijn strategie aan de veranderende situatie aan.

Een leider zou dus regelmatig moeten onderzoeken wat de beste strategie is. Daarom is het bijzonder interessant dat er managers zijn, die zich graag aan het volgende adagium vasthouden: “Zo hebben we het altijd al gedaan! “ Ik noem dat het credo van de achteruitkijkspiegel. Want je kijkt vooral terug, naar het verleden en niet naar de toekomst.

Het fenomeen van de achteruitkijkspiegel

We houden vast hoe we het altijd hebben gedaan: voor het maken van een nieuw plan, voor het ontwikkelen van nieuw beleid, of hoe een excelsheet eruit moet zien. Het is onze menselijk natuur die er toe bedraagt, dat we het altijd op dezelfde manier doen. Ons brein houdt niet zo van veranderingen. Status quo is veilig. Maar het is de vraag of het de beste manier is. In veel gevallen niet.
Ik herinner gesprekken met klanten die mij vertelden dat het nieuwe jaarplan vaak een kopie is van het oude jaarplan. Herkenbaar? ( Ze passen het jaartal natuurlijk wel aan;)).
Ik vraag dan: “Wat zou er gebeuren als je nu een heel nieuw plan moet schrijven? ” Het antwoord zal je niet verbazen, “Wooow.. als ik een nieuw plan zou schrijven… zou het erg echt heel anders uit zien! ”
Als een klant  je producten in het verleden niet wilde kopen, betekent niet dat deze klant het nooit wil kopen. Maar toch denken we wel zo. Eenmaal een negatief antwoord, is altijd een negatief antwoord. Zo werkt ons menselijk brein, maar het is geen realiteit.

Laten wij duidelijk zijn: het verleden geeft geen goed beeld van hoe je toekomst eruit zal zien. Daarom is het verstandig om te stoppen met de toekomst te voorspellen met de gegevens uit het verleden. In plaats daarvan staan we in het heden, en proberen we nieuwe zaken uit te proberen voor de toekomst. Ik zeg niet dat we het kind met het badwater weg moeten gooien. Ik zeg wel, dat we er niet vanuit moeten gaan dat hoe wij het altijd hebben gedaan een succesformule zal blijven.

Moderne leiders

Moderne leiders inspireren hun medewerkers zodat ze vooral op de toekomst gericht zijn en kansen voor de toekomst gaan zien.

Hoe?

Hier volgen een aantal ideeën.

  • Door zelf op de toekomstgericht te zijn ==> goed voorbeeld doet goed volgen
  • Door op zoek te gaan naar trends
  • Door niet het oude jaarplan te pakken, maar een brainstormsessie met de medewerkers te organiseren. Deze brainstorm gaat dan over wat ze komend jaar willen realiseren. In een later stadium kan je altijd je oude plan nog pakken
  • Door het openlijk waarderen van medewerkers die een andere en meer op de toekomstgerichte aanpak hebben laten zien
  • Door als er een probleem is, deze niet vanuit het probleem te benaderen, maar vanuit oplossingen.
  • Door vragen te stellen, waarom we het nu op een bepaalde manier doen.

Tot slot

Ik denk dat we vroeger veel informatie konden halen uit het verleden. Deze tijd is nu over. Laten we leren van het verleden, focussen op toekomst en leven in het heden. Dat is de attitude van de manager die wij nu nodig hebben.

Loading...