Wat moet je doen om minder afgeleid te raken op je werk?

Terug naar Blog

Wat moet je doen om minder afgeleid te raken op je werk?

4.9/5 - (7 stemmen)

Wellicht herken je dit wel. Je bent vol goede moed naar je werk gegaan. Je hebt het voornemen om een bepaald projectplan te schrijven. Je hebt geen afspraken staan, dus dat moet zeker lukken. Maar toch raak je vrij snel afgeleid en lukt het je steeds minder goed om je te concentreren. Aan het einde van de dag ga je ontevreden naar huis want je hebt nauwelijks aan het projectplan kunnen werken.

Afgeleid zijn

Er bestaat een grote kans dat dit veroorzaakt wordt omdat je meerdere keren afgeleid bent geraakt. Er komt een prikkel op je af en de automatische reactie om te reageren op deze prikkel is groter dan de bewuste respons om geconcentreerd te blijven. Het is vanuit de hersenwetenschappen bekend dat elke afleiding je aandacht kan doen verslappen. En het kost vervolgens tijd en extra moeite om weer terug te keren naar je vorige concentratie.
Op een kantoor worden mensen gemiddeld 20 keer per uur afgeleid. Ik vind dit schrikwekkend want hierdoor gebruiken we ons potentieel veel minder dan zou kunnen. Ik weet zeker dat als we beter leren om gaan met afgeleid worden we veel beter kunnen presteren.
Er zijn twee aanvliegroutes om minder afgeleid te raken: effectief omgaan met externe afleiding en effectief omgaan met interne afleiding. Maar voordat ik daar op inga, wil ik eerst uitleggen hoe onze hersenen werken inzake afgeleid zijn.

Afgeleid zijn en de werking van de hersenen

Als je iets moet doen waar je echt bij na moet denken, zoals een projectplan schrijven, dan wordt vooral je prefrontale cortex aan het werk gezet. De prefrontale cortex is gelegen in het voorste gedeelte van je hersenen en die heb je vooral nodig als je beslissingen moet nemen of problemen moet oplossen. In je prefrontale cortex zit de mogelijkheid om met de wereld te communiceren. Het is het deel van je hersenen dat over dingen nadenkt in plaats te werken vanuit automatische piloot. Je automatische piloot zit in een ander deel van je hersenen. Elke keer als je afgeleid wordt, moet je als het ware de prefrontale cortex opnieuw aanzetten.
Om dit deel van je hersenen optimaal te laten werken, moeten de omstandigheden echt goed zijn. Dit deel van de hersenen gebruikt veel energie en het is ook gemakkelijk uitgeput. Dit betekent dat als je geconcentreerd moet werken je dit niet uren vol kunt houden. Dit komt niet door jou maar door hoe je hersenen werken.
Op basis van deze kennis van de werking van onze prefrontale cortex, wil ik je graag een aantal tips geven om te zorgen dat je minder afgeleid raakt.

Externe afleidingen

Allereerst wil ik kort stil staan hoe je om kan gaan met externe afleidingen. Als je je moet concentreren is het van belang om zo veel als mogelijk alle externe afleidingen te minimaliseren. Momenteel is één van de belangrijkste afleidingen je smartphone en je tablet. Als je moet nadenken, een probleem moet oplossen of een beslissing moet nemen is het zeer verstandig om je smartphone en tablet uit te zetten.
Het is ook belangrijk om je e-mail inbox uit te zetten zodat je niet wordt afgeleiden door de stroom van emails die continu binnen komt.

Interne afleidingen

Interne afleidingen gaan over gedachten die zomaar op kunnen komen. Onze geest bestaat uit continu dwalende en opkomende gedachten, als een hond die buiten loopt en aan alles wil snuffelen.
Gelukkig kunnen we een bewuste keuze maken om wel of niet mee te gaan met deze afleiding, met deze gedachte. Het blijkt uit hersenonderzoek dat we een halve seconde hebben na het opkomen van een gedachte om die keuze te maken. De keuze die we kunnen maken, is om de reactie op deze opkomende gedachte af te remmen. Om effectief met afleidingen om te gaan, moeten we vooral leren om de respons op deze gedachten af te remmen! Er bestaat namelijk een deel in onze hersenen dat onder andere de functie heeft om het reageren af te remmen. Deze functie moeten wij dus vooral trainen!

Om dit goed te trainen dienen we ons te richten op twee dingen. Allereerst moeten wij ons zelf goed kennen. Socrates zei het al: ken uzelf. Weet dus goed door welke interne mentale processen je afgeleid wordt. Vervolgens is het wijs om hier een verhaal van te maken. Als je woorden kunt verbinden aan je mentale processen, zul je de volgende keer de gedachten die je afleiden beter herkennen en ben je beter in staat om deze impulsen af te remmen.
Een voorbeeld. Stel, ik ben bezig een blog te schrijven. Opeens herinner ik mij dat ik gisteravond tijdens het eten een woordenwisseling had met mijn vriend. Ik ervaar mijn irritatie weer. Gelukkig herken ik de irritatie ook, en ik rem mijn reactie op de gedachte af en ga door met het schrijven van het blog-artikel.

Naast zelfkennis is het ook van belang om je aandacht naar binnen te richten en een attitude te ontwikkelen waardoor je je meer bewust wordt van je gedachten en emoties. Dit kun je bewerkstelligen door bezig te gaan met meditatie of mindfulness. Door mindfulness of meditatie word je je ook meer bewust van de ruimte tussen een gedachte of emotie en je mogelijke reactie.

Tot slot

Alles wat we doen met onze prefrontale cortex kost extra energie. Ook het afremmen van je respons. Dit betekent dat als je tijdens een geconcentreerde periode drie keer hebt geprobeerd iets af te remmen, je vooral uitgeput bent geraakt van het afremmen en de kans groot is dat je vervolgens niet meer genoeg energie hebt! Je IQ neemt hierdoor ook nog eens af.
Dus mijn advies: wees proactief en ontwikkel een geestestoestand die getraind is om gefocust te blijven.

Deel dit bericht

Terug naar Blog