Wat is meditatie?

Terug naar Blog

Wat is meditatie?

Ik ben een groot pleitbezorger van meditatie. Dat zal de trouwe lezer van dit blog ook wel beamen en herkennen. Laatste paar weken heb ik meerdere verzoeken gekregen om mijn visie op meditatie te geven. Daarom ga ik in dit blog op enkele aspecten van de meditatie in.

Wat is meditatie

Meditatie is een oefening van onze geest. Niets minder en niets meer. Wij kunnen ons lichaam trainen en hierdoor een mooi getraind lichaam ontwikkelen. En wij kunnen ook onze geest trainen. Door de training van onze geest kunnen wij een mooi getrainde geest ontwikkelen.

Wat is meditatie niet?

Veel mensen denken dat mediteren een soort moment van geestelijk zweven is. Dat als je mediteert je het contact met de wereld verliest en dat je in een soort trance terecht komt. Ik geloof hier niet in. Ik geloof dat meditatie een oefening is van de geest. En deze oefening zorgt ervoor dat wij minder geleid worden door onze gedachten en dat wij beter gebruik kunnen maken van onze potentie, die onze geest heeft, zoals de van nature aanwezige wijsheid.

Hoe werkt onze dagelijkse geest?

Onze dagelijkse geest kenmerkt zich door een opeenstapeling van gedachten. Een eerste gedachte komt, deze wordt opgevolgd door een andere gedachte, en deze wordt weer opgevolgd door een andere gedachte. En dit patroon kan gemakkelijk heel lang doorgaan. Tot wij door hebben dat onze gedachtes de controle hebben overgenomen. Dan kunnen wij zelf weer even het heft in handen nemen. Echter vaker zal het zijn dat er een totaal nieuwe gedachte komt, en dat deze weer gevolgd wordt door groot aantal andere gedachten. Ergo: onze geest bestaat vaak uit een continue flow van ‘spontane’ gedachten, die autonoom in ons aanwezig zijn.

Hoe ziet een mooi getrainde geest eruit?

Het is een geest die ruim is, die niet gemakkelijk wordt afgeleid, die mindful blijft, die wijs is.
Bij een mooi getrainde geest, is ons bewustzijn aan het roer in plaats van onze ongebreidelde gedachten. De natuur van onze geest bestaat uit liefde, vreugde, compassie, ruimte, overvloed, creativiteit en wijsheid! Dus een getrainde geest bestaat uit liefde, vreugde, compassie, ruimte, overvloed, creativiteit en wijsheid.

De oefening van meditatie

De oefening van meditatie is een oefening van de geest in waakzaamheid en concentratie in goede harmonie met ontspannenheid. Het is dus niet een moment dat wij gaan dagdromen of een moment van opperste concentratie. Nee, juist niet. Het is een oefening van waakzaamheid en ontspannenheid. Wij hebben een alerte ontspannen houding en richten onze aandacht naar binnen zonder het contact met de buitenwereld te verliezen.

Mijn meditatie

Er zijn veel soorten meditatie, ik beschrijf nu welke meditatievorm ik dagelijks doe. Andere meditatievormen zullen andere aspecten benadrukken. Ik denk dat het goed is dat een ieder op zoek gaan naar de vorm die het beste past.

Juiste houding tijdens de meditatie

De houding is essentieel voor een goede meditatie. De juiste houding is denk ik meer dan 50% om tot een goede oefening van meditatie te komen. In deze context kun je het vergelijken met sport, zoals schaatsen. De houding van de schaatser bepaalt in grote mate hoe hard hij kan schaatsen. Een goede houding bepaalt dus ook zeker hoe goed jouw meditatie-oefening verloopt.
Er zijn in ieder geval zes aandachtspunten voor een goede meditatiehouding.
1. gegrond zitten
2. rug recht
3. handen op je knieën
4. ogen open
5. ademhaling door mond
6. oordeelloos en vriendelijk

Gegrond zitten

Een goede meditatiehouding kenmerkt zich door de gegrondheid van de houding. Een gegronde houding betekent een houding die stevig is en met de grond verbonden is. Er wordt vaak gezegd dat je moet zitten als een berg. Daarom is het verstandig mits je lichaam het toestaat dat je op grond gaat zitten. Een zitkussen kan dan heel makkelijk zijn. Voor de één moet het een hoog kussen zijn, en voor de ander een laag kussen. Kijk wat het beste bij je past.
Je plaatst je benen in een halve lotus houding. Dit betekent dat één voet op je bovenbeen komt te liggen en dat de andere voet de grond raakt. Als je niet in staat bent om in halve lotus te gaan zitten, dan ga je gewoon je benen kruizen tot zover het je lukt.

Als je gezondheid het niet toestaat kun je natuurlijk op een stoel gaan zitten. Probeer dan niet met je rug tegen de leuning te gaan zitten, zit wat voorop op de stoel. Ook hier is het van belang dat je gegrond zit, dit kun je doen goed door met je beide voeten ferm contact met de grond te maken.

Rug recht

Je gaat zitten met een rechte rug, en je hele bovenlichaam leunt heel weinig naar achter. Je hoofd staat recht op je romp. Een rechte rug is van belang voor de energie die door de energiekanalen langs je ruggenmerg stroomt. Bij een rechte rug, stroomt de energie gemakkelijker.

Handen op de knieën

Je schouders zijn ontspannen, en je bovenarmen hangen losjes langs je lichaam. Je legt je handen op de knieën met de handpalmen naar beneden.

Ogen

Je ogen zijn open. Open ogen, en open zintuigen zorgen voor een alerte houding. Je zintuigen afsluiten voor de wereld zorgt voor houding van geslotenheid.
Daarom is het essentieel dat je ogen open zijn. Je kijkt recht voor je uit. Je focust je ogen niet, maar laat ze rusten op enkele meters voor je.

Mond open

Ademen door de mond zorgt voor minder gedachten, daarom is een open mond van groot belang. Niet te open, maar klein beetje, en je ademt dus door de mond.

Geestelijke houding

Je geestelijke houding is er één van vriendelijkheid, openheid, en oordeelloosheid. Er komen allerlei gedachten, gevoelens en sensaties op. Deze gedachten, gevoelens en sensaties treden wij tegemoet op een open, vriendelijke manier en zonder oordeel.

De oefening van meditatie

Met bovengenoemde houding kun je beginnen met het trainen van de geest, met de meditatie. Het trainen van de geest doe ik door de aandacht te richten op de ruimte die tussen de uitademhaling en de inademing zit. Dat is alles. Je richt je aandacht op deze ruimte. Steeds opnieuw. De kans is enorm groot dat je raakt afgeleid. Maak je geen zorgen, blijf oordeelloos en liefdevol naar jezelf kijken, en keer weer terug op de ruimte tussen de uitademing en de inademing.
Probeer deze oefening dagelijks vijf tot tien minuten te doen. Het is net als met het trainen van je lichaam, een éénmalige oefening zet geen zoden aan de dijk. Je moet het regelmatig doen.

Tot slot

Het leek mij goed om dit artikel af te ronden met een korte audio samenvatting van dit artikel en een geleide meditatie. Je vindt hier een link naar dit audiofragment. Veel succes met mediteren.

Audio: geleide meditatie

Deel dit bericht

Terug naar Blog