Geef je mening

Onlangs moest ik weer nieuwe visitekaartjes aanschaffen. Ik ben met mijn kantoor verhuisd. Dus de contactgegevens veranderen. Ik heb altijd het dilemma wat ik op het visitekaartje moet schrijven. Oké naam, adres en telefoonnummer…dat is wel duidelijk. Maar ik doel op de functie: wat moet ik opschrijven. Wat ik ook bedacht, ik vond dat het mijn identiteit niet representeerde.
Ik ben directeur van het bedrijf, groot aandeelhouder, maar ook schrijver en spreker. Daarnaast ben ik ondernemer, coach en trainer. Ik heb er voor gekozen om geen functie te noemen. Enkel contactgegevens en mijn naam staan op mijn visitekaartje.

Onlangs botste ik tegen het volgende verhaal op: gelezen in het boek “Prisoners of thought” van Alex Pattakos.
In Zweden is er een persoon, de heer Skaltek, die visitekaartjes zonder functie heel serieus neemt. Binnen zijn bedrijf, waar hij directeur van is, heeft niemand een titel van zijn functie. De reden is dat men wil voorkomen speciale voordelen aan bepaalde mensen te verlenen. Iedereen heeft een visitekaartje met algemeen contactinformatie en met een foto. Aan Skaltek werd gevraagd als hij zijn medewerkers een titel voor de functie zou moeten geven, wat het dan zou worden. Het zou dan zoiets worden als “ Leonardo da Vinci” of “ ongelimiteerd potentieel”.

Mooi voorbeeld hoe woorden ons kunnen begrenzen, terwijl wij allen ongelimiteerde mogelijkheden bezitten. Belangrijk voor persoonlijke groei is verantwoordelijkheid en vertrouwen. Een functietitel kan je hierin begrenzen.
Daarom mijn advies: schrijf alleen je basisgegevens op je visitekaartje!
Je bent altijd veel meer dan alleen de naam van de functie.