5 (100%) 1 vote[s]

Het zou mij niet verbazen als één van de meest geldverslindende activiteiten op het werk is, het maken van plannen die vervolgens in de la verdwijnen. Niet eens omdat het geen goede plannen zijn. Maar vooral omdat er een actiegerichte attitude voor nodig is om van een plan naar actie over te gaan. Deze plannen hoeven niet in de la te verdwijnen. Er zijn namelijk een paar zeer effectieve technieken die actiegerichtheid vergroten en die ik graag met jullie wil delen.

Continue verandering

Organisaties (en wij zelf ook) zijn eigenlijk continu in verandering. Dat moet ook wel omdat de wereld razend snel aan het veranderen is. Om goed te reageren op deze verandering zijn plannen essentieel. Echter plannen betekent ook veranderen.  Dingen anders doen, gaat nu eenmaal gepaard met weerstand. Dus deze plannen komen niet vanzelf tot stand.

Toewijding aan je besluit tot actie

van plannen tot actieHet hele proces van veranderen of dingen anders doen, begint wat mij betreft bij een echte toewijding aan je besluit tot actie, tot verandering. Ik heb het over echte toewijding. Dit is wezenlijk iets anders dan toewijding aan je passie! Het is belangrijk om je bewust te zijn van je passie, of visie. Maar dit zorgt nog niet dat je in actie komt. De kern van actiegerichtheid is dat je verbindt met hart aan ziel aan het GEDRAG dat anders moet. En dus is het niet genoeg om je met hart en ziel te verbinden aan je passie.

Een voorbeeld

Ik wil dit graag illustreren met een voorbeeld. Ik heb een coachklant, die zzp’er is. Ze wil zich graag met hart en ziel steken in het laten groeien van haar business. Regelmatig maakt zij een nieuw plan; regelmatig doet zij nieuwe kennis op. Echter het lukt haar niet om deze plannen tot uitvoering te brengen. Bij deze klant merk ik dat ze de passie voor haar missie wel heeft, maar nog niet de toewijding tot de wezenlijke verandering in het actiegerichtheid die nodig is om deze passie te realiseren. Dat geldt natuurlijk voor bedrijven in veel grotere mate. Bedrijven moeten continu bezig blijven hun medewerkers betrokken te houden bij de verandering.

Rem oud gedrag

Voor verandering moet je een rem zetten op hoe je het tot nu toe hebt gedaan. Het klinkt als een open deur. Echter hoe vaak gaan we niet gewoon door op oude voet? Daarom is dit zo’n belangrijke tip. Je moet de rem zetten op hoe je het tot nu toe hebt gedaan. Je deed het op manier a, en je wilt het op manier b doen. Manier a moet je remmen. Deze omschakeling kost de hersenen veel energie. Door de rem te zetten op je oude patroon, kan deze omschakeling makkelijker plaats vinden. Er vindt ruimte plaats om het op een nieuwe manier te doen. In het voorbeeld van mijn klant de zzp’er, zou zij de rem moeten zetten op het maken van nieuwe plannen en het opdoen van nieuwe kennis. Hierdoor ontstaat er ruimte om zich te richten op de uitvoering van haar plannen.

Conflictmonitor

Net zoals binnen een bedrijf heeft ons brein diverse functies. Zo hebben wij een controller, die een afweging maakt in de voordelen en nadelen. Daarnaast hebben we ook de zogenaamde conflictmonitor. Deze monitor detecteert conflicten. Net zoals een computer errors detecteert, detecteert dit deel van ons brein conflicten. Bij een conflict krijgt het brein het signaal, om niet te handelen. In de dagelijkse praktijk maak ik regelmatig mee, dat de coachee door een intern conflict niet handelt. Dit interne conflict is vaak een conflict tussen de manier van uitvoering en het zelfbeeld. Het is dus belangrijk om dit conflict eerst op te lossen.

Overlevings- versus beloningsnetwerk

Veranderingen zijn per definitie zaken die makkelijk ons overlevingsnetwerk triggeren. Dit betekent dat we ons het liefst terugtrekken. En terugtrekken is niet een effectieve actiegerichte houding. Dus als je een plan hebt, is de kans aanwezig dat het plan op zich al zorgt dat je in het overlevingsnetwerk terecht komt. Ook hier geldt als remedie dat je bewust dient te zijn van de signalen dat je in het overlevingsnetwerk gaat zitten. Dan heb je namelijk de mogelijkheid om door middel van het proces van herwaarderen wel in de actie te gaan zitten.

Optimaal inzet van je geheugen

Plannen maken is over het algemeen iets wat we vooral met ons verstand doen. Terwijl voor actiegerichtheid we onder andere ons geheugen moeten gebruiken om te onthouden wat we (anders) willen doen. Als we ons geheugen goed gebruiken wat onze acties zouden moeten zijn, is dat de eerste stap richting een actiegerichte mindset. Door stress kunnen wij veel minder goed herinneren wat precies onze acties zijn. Daarom is het belangrijk dat we stress verminderen als we actiegericht willen zijn.  Voorts dienen wij instrumenten te gebruiken die ons kan helpen te onthouden welke acties we zouden willen uitvoeren.

Tot slot

Het blijkt van groot belang te zijn om mensen actiegericht te krijgen door actief te zorgen dat zij persoonlijk betrokken zijn. In het vorige blog, hoe zorg je voor betrokken medewerkers, heb ik daar over geschreven.

Loading...