Tips voor goede voornemens: deel 1

Terug naar Blog

Tips voor goede voornemens: deel 1

Voor veel mensen ( en voor mij ook) is het einde van het jaar speciaal. Het is een periode dat de nachten het langst zijn en de dagen het kortst. Het is een periode dat er veel vrije werkdagen zijn. Het is periode van feestdagen. En het is een periode van bezinning, omdat het oude jaar wordt afgesloten en het nieuwe jaar er aan komt. Veel kijken terug naar afgelopen jaar en bezinnen zich over het toekomstige jaar.

Ik richt mij in dit artikel op goede voornemens voor 2012. Ik wil in dit artikel de lezer enkele tips geven over goede voornemens.

Ik heb de voornemens onderverdeeld in twee categorieën. Voornemens over eigenschappen en acties waar wij mee moeten stoppen en voornemens over eigenschappen en acties die wij volgend jaar willen ontwikkelen. Vandaag deel 1:

12 gewoontes die wij beter kunnen stoppen

Het mag duidelijk zijn, ons leven bestaat uit zeer veel gewoontes die ons niet tot een gelukkig en succesvol leven brengen. Deze gewoontes kunnen wij beter stoppen. Hier volgen er een aantal.

  1. Stop met het consumeren van allerlei informatie die je niet nodig hebt. Ik heb mij afgemeld van de nieuwsbrieven die ik niet nodig heb, en ook het bekijken en luisteren naar nieuwsrubrieken heb ik beperkt tot het hoogst noodzakelijke.
  2. Stop dat anderen je leven beheersen. Je bent zelf meester over je leven. Het is natuurlijk prima om te luisteren naar de adviezen van anderen, maar luisteren is wat anders dan ze klakkeloos over te nemen.
  3. Stop dat de televisie belangrijker wordt dan je passie. Televisie programma’s die ik beslist wil zien, neem ik tegenwoordig op in mijn mediabox. Ik bekijk ze op een moment dat het mij uit komt.
  4. Stop met slachtoffergedrag. Neem je eigen verantwoordelijkheid in je leven. Volg zo nodig een training persoonlijk leiderschap. Klik hier als je meer over deze training wilt weten.
  5. Stop met het verwaarlozen van je lichaam. We weten het allemaal, maar wij doen het niet. Eet weinig, eet veel groente en fruit. Beweeg voldoende. Slaap ruim voldoende. Gebruik zonodig een supplement.
  6. Stop met roken! Hier hoef ik weinig woorden aan te wijden. Klik hier voor een effectief programma om met roken te stoppen.
  7. Stop met op alles ja zeggen. Als wij te veel beloven, dan komt dat uiteindelijk bij ons terug. Je hoeft je niet slecht te voelen als je nee zegt.
  8. Stop met altijd en voor iedereen bereikbaar te zijn. Tegenwoordig zijn wij altijd bereikbaar. En als wij niet snel genoeg reageren krijgen wij daar nog commentaar op ook. Stop daarmee. Bepaal zelf hoe jij bereikbaar wilt zijn en hoe! Vooral als je geconcentreerd werk wil doen, moet je ff niet bereikbaar zijn
  9. Stop met de gedachte dat meer beter is. Alles is gericht op meer. Maar meer is niet altijd beter. Wees kieskeurig waar meer beter is. Focus je op de belangrijkste zaken.
  10. Stop met iets nieuws beginnen en het niet af te maken. Als je niet weet of je het af zal maken, is het beter om er niet mee te beginnen. Start je met iets nieuws, maak een plan hoe en wanneer je het afrond.
  11. Stop met het ontkennen en (h)erkennen dat jij ook fouten kan maken. Geef toe als je een fout hebt gemaakt. Groei begint met fouten maken.
  12. Stop met symptoombestrijding en ga voor de echte oorzaak.

Tot slot

Ik heb een aantal gewoontes genoemd waar wij beter mee kunnen stoppen. Heb je nog aanvullingen? Dan hoor ik ze graag.

In het volgende blog beschrijf ik gewoontes die wij beter kunnen starten!

Deel dit bericht

Terug naar Blog