Succesvolle hybride teams

Terug naar Blog

Succesvolle hybride teams

5/5 - (1 stemmen)

Hybride teams

De pandemie is nog niet weg, echter de pandemie gaat langzamerhand wel tot het ‘nieuwe normaal’ horen. Bij het nieuwe normaal hoort ook een nieuwe manier van samenwerken: ‘hybride werken’. Er zitten enkele gevaren aan het hybride werken. Het belangrijkste gevaar is dat de informele communicatiekanalen veel minder bestaan.

In dit artikel ga ik in hoe je met deze gevaren om kunt gaan.

Wat is een hybride team?

Een hybride team is een werkstructuur waarin werknemers deel thuis werken en deels op kantoor of op een andere plek. Teams zullen weinig tot nooit compleet zijn op dezelfde plek. De Valk Leadership Company werkt al vanaf de oprichting vooral vanuit huis en bij de klanten. We hebben derhalve veel ervaring opgedaan met hybride werken en het belang van goede communicatie. Zeker de schrijver van dit artikel kan nogal eens te snel gaan.

Gevaren van hybride werken

Mensen hebben behoeftes. Deze behoeftes zie je terug in de werking van het brein. Deze behoeftes dien je centraal te zetten bij het werken met hybride teams. Onvoldoende invulling van deze behoeftes zorgt voor sociale en mentale pijn. Men is minder geïnspireerd en gemotiveerd om te werken. Het team kan daardoor gemakkelijk minder succesvol zijn.

De vier behoeftes van de mens en het brein

  1. Allereerst is er de behoefte van samen. Hier gaat het om het wij-gevoel. Het wij-gevoel gaat over dat je het gevoel hebt dat je samenwerkt; dat je gezamenlijk aan het mooie doel werkt. Door hybride werken kan het gevoel van samen minder zijn. Communicatie over het gemeenschappelijke doel is derhalve erg belangrijk.
  2. De tweede behoefte gaat over plezier en genot. Iedereen heeft ook behoefte aan plezier en genot op het werk. Werk kan je ook plezier geven. Hier gaat het over het geintje op het werk, maar ook de gemeenschappelijke lunches, de gemeenschappelijke uitjes en het vieren van successen. Gelukkig kan je heel veel leuke momenten en manieren bedenken hoe je plezier en genot ook in een hybride werkstructuur kunt organiseren.
  3. De derde behoefte gaat over gezien en gehoord worden. Over deze behoefte maak ik mij in het kader van hybride teams altijd het meeste zorgen. Want je ziet en hoort mensen echt minder. Dit heeft negatieve effecten op het welbevinden van de ander. Het is derhalve extra belangrijk om te zorgen dat iedereen gezien en gehoord wordt.
  4. De laatste, en vierde behoefte, gaat over de behoefte aan autonomie. Ik denk dat dat vrij makkelijk gerealiseerd kan worden bij hybride werken. Echter, ook hier is er een gevaar: onvoldoende kaders inrichten kan zorgen voor onveiligheid. Het frequent communiceren van het teamdoel is derhalve enorm belangrijk. Deze aanpak komt overeen met de eerste behoefte.

Gelden deze behoeftes voor iedereen?

Iedereen heeft deze menselijke behoeftes. Deze menselijke behoeftes zijn ook behoeftes van het brein. Echter, de intensiteit en aard van deze behoeftes kan zeer goed variëren. Hybride werken betekent derhalve ook altijd dat je niet iedereen over één kam scheert, maar dat je goed blijft kijken naar ieders individuele behoefte. Communicatie binnen een hybride team is dus altijd op maat!

Communicatie

Het zal niet moeilijk te raden zijn dat de oplossing van hybride werken vooral ligt op het organiseren van en maken van afspraken over communicatie. Ik noem hier vast enkele:

  1. Zorg ervoor dat iedereen alle informatie krijgt. Gemakkelijk kunnen Remote werkers informatie missen omdat deze informatie persoonlijk, vaak even tussendoor, is doorgegeven. Dit kan op alle vier de behoeftes een negatief effect hebben.
  2. Maak heel concreet wanneer iedereen bereikbaar is, welke verwachtingen er over bereikbaarheid zijn en kom tot elkaar met prettige afspraken over samenwerken. Bespreek dit met elkaar.
  3. Organiseer overleg op basis van de invulling van de vier behoeftes. Communiceer met je team over de vier menselijke behoeftes, krijg inzicht in hoeverre deze behoeftes ingevuld zijn en zorg aan de hand van deze behoeftes dat je communicatie op orde is.

Tot slot

Hybride werken wordt het nieuwe normaal. Laten we ook zorgen dat een hele goede communicatie in een hybride werkcultuur ook het nieuwe normaal wordt.


Slide

Donderdag 9 december 2021 van 16.00 tot 16.45

Donderdag 9 december 2021 van 16.00 tot 16.45

Gratis Webinar

Waardengedreven leiderschap

Waardengedreven leiderschap met kennis van het brein

Gratis Webinar

Donderdag 9 december 2021 van 16.00 tot 16.45


Deel dit bericht

Terug naar Blog