Stop met multitasken en start met monotasken

Terug naar Blog

Stop met multitasken en start met monotasken

3/5 - (2 stemmen)

Met multitasken proberen we meer dan één doel in een bepaalde tijdsperiode op een efficiëntere manier te realiseren. Een prachtig streven, echter multitasken is een onzichtbare vijand van hoge productiviteit. Onze hersenen werken namelijk voornamelijk sequentieel, na elkaar volgend. Daarom zijn we niet in staat om ons op twee taken tegelijkertijd te focussen. Helaas heeft multitasking een erg positief imago. Het lijkt wel alsof je er pas bij hoort als je kunt multitasken.

Routinetaken en multitasken

Natuurlijk zijn er taken die we vanuit gewoonte uitvoeren en die we kunnen multitasken. We kunnen bijvoorbeeld wandelen en praten tegelijkertijd. Maar zodra één van beide activiteiten extra aandacht vergt, stop je -even- met de ander activiteit. Onze hersenen kunnen namelijk niet tegelijkertijd de aandacht richten op twee taken. Als je bij wandelen wilt voorkomen dat je in hondenpoep stapt, zul je even je aandacht op de hondenpoep moeten richten zodat je er om heen kunt stappen.
Je hersenen switchen derhalve automatisch en sequentieel van taak. Let op: dit geldt dus bij taken waar je echt je hoofd bij moet houden en dus niet bij taken, die we automatisch en routinematig uitvoeren.

Multitasken is een mythe

Het is dus een mythe dat we via multitasken, complexe taken of taken die aandacht vragen, beter of sneller uitvoeren. Door multitasken krijgen we zeker het gevoel dat we hard hebben gewerkt. Het continu switchen van taak, zorgt voor een enorm verlies aan mentale en fysieke energie. Je voelt je daardoor meer uitgeput. Wellicht voelen we ons daarom wel goed als we de hele dag meerdere taken tegelijkertijd hebben uitgevoerd.

Maar als je kijkt naar de productiviteit, is dat dus minder. Multitasking maakt ons minder productief. Dat het tijdswinst zou opleveren, is ook een mythe. Het switchen van de ene taak naar de ander kost op zich al tijd. Daarbij komt nog dat het je ook elke keer tijd kost om je weer opnieuw te verdiepen in de materie. In zijn boek, Brain Rules van John Medina, geeft hij aan dat iemand die probeert te multitasken 50% langer bezig is met de uitvoering van de taak. Ook maken we meer fouten als we multitasken.

Samenvattend

Door multitasken verlies je energie, maak je meer fouten en ben je minder productief. Dus stop er mee!

Tot slot

De oorspronkelijke bedoeling van multitasking zal wel tijdswinst zijn. We richten onze aandacht tegelijkertijd op verschillende taken omdat we denken dat het efficiënter is. Helaas is multitasken niet efficient. Monotasken is efficient. Monotasken is een houding waarin je één taak op een efficiënte en gefocuste manier uitvoert. Ik geef je graag een aantal tips waardoor je makkelijker kunt switchen van multitasking naar monotasking.

  • analyseer je manier van werken en onderzoek of je aan het multitasken bent. Veel zaken lijken in eerste instantie niet op multitasken, maar is het wel. Besluiten nemen en over iets nadenken zijn bijvoorbeeld twee verschillende taken.
  • minimaliseer afleidingsfactoren; zet daarom email en telefoon uit.
  • multitasken kan wel, als je een routinetaak combineert met een taak die je aandacht vraagt.
  • focus op één taak tegelijkertijd. Rond deze taak eerst af ( of een deel van deze taak) voordat je met een andere taak gaat beginnen.
  • neem korte pauzes, hersenen kunnen dan weer even bijkomen.

Deel dit bericht

Terug naar Blog