4 (80%) 1 vote[s]

Je herkent het vast wel, een werkomgeving die wordt beheerst door angst en door een zekere verwendheid.  Een gesloten cultuur waarin het niet is toegestaan om fouten te maken. Mensen worden niet uitgedaagd om echt goede prestaties te leveren. Middelmatige prestaties zijn eerder regelmaat dan uitzondering.
Om goede prestaties te leveren moeten wij onszelf ontstijgen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Dit kan vaak gepaard met angst. Om adequaat met deze angst om te gaan, is een omgeving noodzakelijk waarin groei en ontwikkeling wordt gestimuleerd, en waar je niet bang hoeft te zijn voor het feit dat er fouten gemaakt kunnen worden. Ik noem dit de open fouten cultuur. In dit blogartikel sta ik stil bij het wel en wee van fouten maken en hoe je een open fouten cultuur kan organiseren.

Persoonlijk leiderschap

Veel mensen op hun werk zijn te bang om fouten te maken of zijn te verveeld om zich ergens druk over te maken. Helaas! Fouten kunnen een belangrijke leermeester voor ons zijn. Juist het fenomeen en de overtuiging dat wij geen fouten mogen maken, kan ons erg doen belemmeren. Bij persoonlijk leiderschap geldt een ander paradigma. Fouten maken is een onderdeel van persoonlijke groei. Als je een fout maakt is het geen probleem. Het is wel essentieel dat je van je fouten leert. Zonder fouten te maken kunnen wij niet groeien en ontwikkelen.

Wat is een fout?

Eigenlijk bestaan fouten niet. Maar bij gebrek aan een beter woord,  gebruik ik toch maar in dit artikel het woord fout. Daarom is van belang om even stil te staan bij de betekenis van fouten in dit artikel. In de context van dit artikel kunnen fouten het volgende betekenen:

  • Je hebt een actie verricht en deze actie bleek niet het resultaat te leveren wat je van te voren had verwacht, en je bent je bewust dat een andere actie wel het resultaat zou hebben opgeleverd.
  • Je hebt een actie verricht en achteraf bleek dat deze actie niet overeen kwam met hoe het was afgesproken of hoe het conform de regels der kunst uitgevoerd had moeten worden.  Dit geldt bijvoorbeeld in de medische zorg. Bepaalde behandelingen moeten volgens bepaalde standaarden worden uitgevoerd.

Deze twee soorten fouten kunnen natuurlijk ook in combinatie met elkaar voor komen.

Nog een keer wat is een fout?

Stel je hebt je aandacht gericht op het binnenhalen van een groot account, en het lukt je niet om deze account binnen te halen, beschouwen wij dit ook als een fout? Nee, het antwoord is eenvoudig. Echter het kan wel zo zijn dat je stappen in het proces hebt gemaakt die niet juist waren. Dit kunnen wel fouten zijn. Wij moeten ons realiseren dat voor het boeken van een resultaat veel meer zaken een rol spelen dan louter ons eigen handelen. Bij het omgaan met fouten moeten wij ons dus in eerste instantie richten op onze rol en hoe wij deze rol steeds meer kunnen verbeteren. Omstandigheden kunnen erg ingewikkeld en complex zijn, en dit kan resulteren in een andere uitkomst, zonder dat we er echt iets aan konden veranderen of dat wij onszelf iets konden verwijten.

Attitudes

Wij hebben verschillende attitudes hoe wij met fouten omgaan. Zo zie je regelmatig dat als er een fout is gemaakt, wij deze bij een ander neerleggen. Het is de ander zijn schuld. Wat wij ook vaak zien is dat wij de kop in het zand steken, wij ontkennen het of moffelen het weg. Hebben wij een fout gemaakt, kunnen wij ook regelmatig zien dat wij in een giga zelfverwijt terecht komen. Wij starten met doemdenken: ik kan er niets van …ik leer het nooit etc.

Verantwoordelijkheid nemen

Persoonlijk leiderschap en persoonlijke ontwikkeling gaan hand in hand met het nemen van verantwoordelijkheid voor ons eigen leven. Het start met weten wat belangrijk voor je is, en dit vervolgens in actie omzetten. Dit betekent dat het nemen van verantwoordelijkheid gepaard gaat met het accepteren dat wij fouten kunnen maken. Vanaf nu moeten wij het niet meer erg vinden als wij fouten maken! EN….. wij moeten ons vanaf nu ook een attitude aanmeten die ons doet leren van onze fouten.

Streven naar een open fouten cultuur

Als je kan leren van je fouten, zullen de prestaties verbeteren en dus uiteindelijk ook de bedrijfsresultaten. Daarom is het van belang om te investeren in een open fouten cultuur. Een open fouten cultuur is een cultuur waar het niet erg is om fouten te maken, en waar ontwikkeling centraal staat.
Een aantal elementen hebben aandacht nodig om een open fouten cultuur tot stand te brengen.
De cultuur moet open staan voor het geven en ontvangen van kritiek. De cultuur is een lerende cultuur met het verlangen dat er continu ontwikkeling bestaat. Daar hoort het geven en ontvangen van kritiek bij.  Voor een open fouten cultuur is het goed als iedereen voldoende getraind wordt in het geven en ontvangen van kritiek. Het wordt een tweede natuur. Het is een cultuur waar feedback geven de normaalste zaak van de wereld is. In een open fouten cultuur, loop je niet voor je eigen fouten weg. Leren van fouten begint met verantwoordelijkheid nemen, zoals eerder beschreven. In een open fouten cultuur kijk je eerst naar wat je zelf beter had kunnen doen, en je begint niet met kijken naar wat een ander fout heeft gedaan. Een ander belangrijk fenomeen is dat men zich niet verliest in de schuldvraag. Ook al is er een schuldige aan te wijzen, dan is het toch nog belangrijker om bezig te zijn wat wij / ik er van kan leren. Ergo… sta kort stil bij door wat het veroorzaakt wordt en ga vervolgens aan de slag om het op te lossen en word je ook bewust wat jij ervan hebt geleerd.

Tot slot

Van fouten kan men leren, dit kunnen wij doen door verantwoordelijkheid te nemen, en op zoek te gaan naar een oplossing.

Loading...