Negen tips om te stoppen met piekeren

Terug naar Blog

Negen tips om te stoppen met piekeren

Wij kennen het allemaal wel. ’s Nachts liggen piekeren over je werk, eindeloos prakkiseren over simpele zaken. Onze gedachten gaan met ons aan de haal. Het gaat maar door. En het is moeilijk om deze gedachten te stoppen. Je piekert. Je tobt. BEN IK WEL GOED GENOEG, GAAT MIJN PARTNER VREEMD, ZAL IK WEL OP TIJD OP HET VLIEGVELD ZIJN, HEB IK GENOEG GELD DEZE MAAND ETC.
En het vervelende is dat met piekeren je weinig tot niets opschiet. Het tegenovergestelde is waar. Het maakt je zwakker en het kost energie. Hierdoor is er minder energie over om bezig te gaan met het nadenken over een oplossing.

Gelukkig hoef je niet te piekeren. Er zijn veel verschillende manieren om er van af te komen, want ook piekeren is aangeleerd gedrag en je kan jezelf ander gedrag aanleren.

Ik beschrijf in dit artikel 9 tips hoe je het gepieker kunt stoppen.

Korte termijn oplossingen

De eerste vier tips gaan over wat je moet doen als je aan het piekeren bent. Hoe kan je het stante pede stoppen. De rest van de tips gaan over hoe je structureel hier wat mee kan doen. Het gepieker is namelijk ook een signaal.

  1. Word bewust dat piekeren niet helpt. Piekeren helpt niet. Je wordt meegenomen door je geconditioneerde gedachten waar je zelf geen controle over hebt. Je kan het vergelijken met een rivier. Je zit in een boot op een rivier zonder paddels en zonder motor en de rivier neemt je mee. Je hebt geen peddel en geen motor, dus je kunt niet zorgen dat je niet mee genomen wordt. Zo is het ook met je gedachten. Deze gaan maar door. Je hebt geen controle over je eigen gedachte, maar meegaan met deze gedachten helpt je niet. Piekeren heeft absoluut geen zin. Wordt bewust dat piekeren niet helpt.
  2. Ga wat anders doen. Een positieve afleiding van 10 minuten is al genoeg om het gepieker te stoppen. Zorg dat je lichaam in beweging komt en dat je aandacht op iets anders wordt gericht. Doe iets waar je zowel je lichaam als je geest voor moet gebruiken. De beweging van het lichaam zorgt ervoor dat energie anders gaat stromen en je aandacht richten op iets anders zorgt ervoor dat het huidige patroon van je geest doorbroken wordt.
  3. Lig je in bed, pieker je en kan je er niet van slapen? Sta op. Blijf niet draaien maar ga wat anders doen. Zie ook 2
  4. Schrijf je piekergedachten op. Om van je gepieker af te komen, is het ook heel goed om al je gedachten op te schrijven. Laat je gaan en schrijf gewoon alles op wat in je op komt. Ook hiermee kan je het patroon doorbreken.

Structurele oplossingen

Het gepieker is wel een signaal. Allereerst is het een signaal dat je onvoldoende controle over jezelf hebt. Eerder beschreef ik al dat je gedachten sterker zijn dan jezelf. Je gedachten zijn jou de baas. Zou het niet fantastisch zijn als jij je gedachten de baas bent? Ten tweede kan je het gepieker als een signaal zien dat er in jezelf iets gebeurt, waar je niet tevreden mee bent.

  1. Word je bewust hoe je brein werkt. Snap wat gedachten zijn. Wat zijn gedachten? Gedachten zijn je hersenen in actie. Bewust worden dat je gedachten niet iets substantieels zijn, geeft een enorm bevrijdend gevoel. Gedachten komen op en gaan weer weg. Als wij mee gaan met de gedachten worden de gedachten realiteit. Bewust worden dat je niet met je gedachten mee hoeft te gaan geeft hoop en vertrouwen. Er zijn veel boeken die je kunnen helpen de geest en je gedachten te begrijpen. Ga een boek lezen over hoe je geest en je gedachten werken.
  2. Eén van de beste manieren om controle te krijgen over je eigen gedachten is meditatie of mindfulness. Leer mediteren. Door meditatie te leren, leer je in aandacht te leven. Leer je vat te krijgen op je eigen patronen. Krijg je inzicht in je eigen patronen. Door te mediteren leer je aandacht te schenken aan wat zich voordoet van moment tot moment zonder er een oordeel over te geven en zonder er in mee te gaan zonder een onderdeel te worden van de gebeurtenis. Door te mediteren ga je zelf keuzes maken of je met de gedachten die opkomen mee wilt gaan of niet. Er zijn diverse soorten meditatie. Probeer een vorm te kiezen die goed bij jou past. ( Er zijn meditatievormen die slechts vijf minuten per dag kosten!)
  3. Vergelijk je niet met een ander maar volg je eigen pad. Waar gaat het piekeren vaak over? Frequent gaat piekeren over wat de ander van jou zal vinden. Je maakt beelden hoe de ander je zal beoordelen. Wat zal die ander van je vinden. Leef je eigen leven, weet goed wat je wilt in het leven en ga ervoor.
  4. Piekeren is vaak een signaal dat je veel stress hebt. Stress zorgt voor een actief limbisch systeem in je hersenen. Dit actieve limbische systeem voorkomt dat je logisch en oplossingsgericht kan denken. Je komt in een overlevingsmodus, in plaats van een oplossingsmodus. Het is wijs om dan te leren om goed met stress om te gaan.
  5. Piekeren lost niets op …maar acties ondernemen wel. Of zoals de Dalai Lama het heeft gezegd: piekeren hoeft niet, want problemen bestaan niet: als je een probleem hebt, dan zoek je naar een oplossing en zet deze oplossing om in daden, dan is het probleem opgelost en hoef je er niet meer over te piekeren. Of als je piekert over een probleem en er is geen oplossing…dan is het een feit..dan hoef je er ook niet verder over te piekeren.

Slide

Haal je niet de resultaten die je zou willen?


GUN JE ZELF EEN BREINCOACH

Meer weten? Klik hier!

Haal je niet de resultaten die je zou willen?


GUN JE ZELF EEN BREINCOACH

Meer weten? Klik hier!

Deel dit bericht

Terug naar Blog