Managers weten niet meer hoe de mens centraal te zetten

Terug naar Blog

Managers weten niet meer hoe de mens centraal te zetten

5/5 - (1 stemmen)

Eindelijk zien de politiek en regering het belang om de mens centraal te zetten in. Ik hoop maar niet, dat de verkenners denken dat de opmerking op hun aantekeningen ‘positie Omtzigt: functie elders’, betekent ‘de mens centraal zetten’. Het tegendeel is namelijk waar. Hoe de verkenners handelden is juist een voorbeeld van oud leiderschap. Leiderschap gericht op controle.
Mijn indruk is dat veel mensen, zowel politici als bestuurders zijn vergeten hoe ze mensgericht leiding kunnen geven.

Wat betekent de mens centraal?

Mensen leven, mensen zijn geen instrumenten. Mensen hebben een hart en mensen voelen bewust. De mens centraal zetten betekent derhalve dat je behoefte van de voelende bewust levende mens centraal zet. Een aantal van deze menselijke behoeftes zijn generiek, zoals respect, aandacht, vertrouwen, waardering, gezien worden, eerlijkheid, plezier of geluk. Naast deze generieke menselijke behoeftes, zijn er ook persoonlijke behoeftes. Behoeftes die specifieke voor die persoon belangrijk zijn. Bij deze persoonlijke behoeftes kun je denken aan tijd voor jezelf, carrière maken, zingevend bezig zijn, zorgzaamheid of de behoefte om je creatief te uiten.

Vaardigheden en gedrag

Wat mij opvalt in de verhalen omtrent de toeslagenaffaire, of in de opmerking over Omtzigt, of hoe managers managen, is, dat zij bezig zijn om vaardigheden in te zetten. (Dat is ook wel te begrijpen want daar wordt veel aandacht aan besteed.)
Helaas zijn veel vaardigheden trucjes. Een bepaalde manier om een proces te willen beïnvloeden ten positieve van jezelf of je afdeling. Het gaat het dus om het proces en niet om het gedrag!
Mensgericht leiderschap gaat niet over vaardigheden maar mensgericht leiderschap gaat over gedrag! Het gaat over mens-zijn.

Mens-zijn

Politici en bestuurders weten niet goed genoeg hoe ze menselijk gedrag kunnen laten zien; hoe ze vooral mens-zijn. Iedereen is goed opgeleid, maar niet in mens-zijn. Ze zijn goed opgeleid in theorie en vaardigheden, ze zijn behendig en handig in iets. In mens-zijn wil je niet behendig worden. Mens-zijn gaat om zijn, dat is geen techniek, dat is geen trucje. Het is zorgen dat je echt contact met je diepere behoeftes en verlangens maakt; dat je contact met jezelf en met je hart maakt.

We weten niet meer hoe we de mens centraal kunnen

Mijn conclusie is dat veel mensen niet weten hoe ze de mens centraal kunnen zetten. Ze worden gestuurd door procedures en regels. Een tijd terug had ik een manager als coachklant. Hij wilde zijn vaardigheden in het mensgericht leidinggeven vergroten. In dit coachtraject zei ik een keer spontaan: menselijk leiderschap is met je hart leidinggeven. Zijn reactie was: “Hoe doe ik dat: met mijn hart leidinggeven.” Hij had geen idee! Ik denk dat veel mensen geen idee hebben, hoe ze met hun hart leidinggeven.

Hoe maak je deze switch

Deze switch is goed te leren. Een uitleg heeft heel wat meer woorden nodig dan ik in dit blog kwijt kan. Ik kan je wel een aantal elementen noemen:

  • De kern is om te zorgen dat niet je brein de baas is, maar je menszijn is de baas. Niet geleefd worden, maar zelf aan het stuur staan en leren handelen vanuit je waarden.
  • Een ander element is stilstaan en contact met jezelf maken. Vanuit het stilstaan kun je verbinding maken.
  • Oordeelloos zijn is ook belangrijk. Ons brein oordeelt, ons hart niet.

Tot slot

Het is in deze tijd vooral nodig dat bestuurders, managers en politici leren om vooral mens te zijn en veel minder vertrouwen op hun aangeleerde vaardigheden van controle en beheer.


Slide

Donderdag 28 oktober 2021 van 16.00 tot 16.45

Gratis Webinar

Succesvol hybride werken


Deel dit bericht

Terug naar Blog