Managers kunnen door goede gesprekken te voeren het verschil maken

Terug naar Blog

Managers kunnen door goede gesprekken te voeren het verschil maken

managers kunnen door goede gesprekken te voeren het verschil makenAfgelopen drie weken was ik op retraite in een Dzogchen boeddhistisch klooster in het zuiden van India.
Ik heb het super gehad. Ik heb veel aandacht aan mijn eigen spiritualiteit kunnen besteden. Daar had (en heb) ik erg veel behoefte aan. Ik wil niet op een automatisch piloot mijn werk doen, maar vanuit bezieling en zeer bewust. Op deze retraite waren zo’n 50 mensen. Een van de mooie momenten tijdens zo’n retraite is te ervaren hoe ieder met elkaar omgaat. Respectvol met elkaar omgaan is hier erg belangrijk. Ook de onderlinge communicatie zorgde hiervoor. Automatisch hielp dat om in je kracht te blijven.
Deze manier van communiceren zal ook veel effect kunnen hebben op de werkvloer. Managers kunnen zeer veel bereiken als ze goed weten te communiceren. In het artikel van deze week ga ik hier verder op in.

Communicatie

Communicatie is de olie tussen de raderen van een organisatie. Goede communicatie maakt het verschil. Het maakt erg veel uit hoe een manager spreekt met zijn collega’s, medewerkers, leveranciers etc. Persoonlijk denk ik dat gespreksvoering mogelijk de belangrijkste kwaliteit van een manager is. De manier van communiceren zorgt ervoor of mensen meegaan of niet.

Brein is grotendeels onbewust

Het brein is voor meer dan 95% onbewust. Wellicht nog wel meer dan deze 95%. Dit betekent dat slechte communicatie automatisch zorgt voor een negatief effect. En goede communicatie zorgt automatisch voor een positief effect. Het is goed als je dit eens op je in laat werken. Goede communicatie zal zorgen voor gemotiveerde en meedenkende medewerkers. Dit gebeurt automatisch.

Het brein bestaat uit netwerken

Het brein bestaat uit een groot aantal hersencellen. Deze hersencellen maken met elkaar netwerken. In het brein bevindt zich een zeer groot aantal netwerken. Een netwerk zorgt voor een geprogrammeerde manier van handelen, voelen of denken. Er zijn twee netwerken die een enorme invloed hebben op de manier van handelen, denken en voelen. De manier van communicatie bepaalt welke van de twee netwerken vooral wordt aangesproken. Onthoud alstjeblieft dat dit automatisch plaatsvindt.

Groei mindset versus fixed mindset

Deze twee netwerken zijn: het netwerk van de groei mindset ook wel interne leider genoemd, en het netwerk van de fixed mindset ook wel de volger genoemd. Simpel gezegd: de groei mindset zorgt voor een meedenkende houding en een fixed mindset zorgt voor een dwarse houding. Als iemand in een bepaald netwerk zit, zal diegene automatisch conform dit netwerk gaat handelen.

Communicatie en netwerken

Los van iemands eigen constitutie -sommige mensen zitten van nature wat vaker in de fixed mindset en anderen van nature wat vaker in de groei mindset – heeft de communicatie een zeer grote invloed op het activeren van een van deze twee netwerken. Anders gezegd: de manier van communiceren van de manager bepaalt of een medewerker makkelijk meegaat en meedenkt of eerder in de contramine gaat zitten.

Voorbeeld gedrag Het begint met goed voorbeeldgedrag van de leidinggevende. De leidinggevenden dient ten allen tijden te zorgen dat hij zelf in het groeinetwerk bevindt. Dit heeft automatisch al effect op het netwerk van de ander. Veel managers zullen daardoor eerst bezig moeten gaan met persoonlijk leiderschap. Door te investeren in persoonlijk leiderschap zijn zij beter instaat om hun eigen groei mindset te activeren.

Verantwoordelijkheid laten Een tweede manier om te zorgen dat de ander in de groei-mindset komt, doe je door heel bewust te zijn om geen verantwoordelijkheid over te nemen. Mensen zijn aangenomen om bepaalde taken uit te voeren en de manager dient al de condities te organiseren om te zorgen dat dit ook kan gebeuren. Dit is een valkuil voor veel managers, want je hebt wel voldoende geduld nodig en je moet goed zijn in loslaten. Geduld heb je nodig omdat jij wellicht al wel weet hoe de ander het zal moeten doen. Toch is het beter om de verantwoordelijkheid bij de ander te laten. Doordat je de verantwoordelijkheid bij de ander laat, zal de ander eerder in de groei mindset komen. Hoe meer vertrouwen je de ander geeft des te meer de ander in het netwerk van de interne leider kan komen te zitten.

Tenslotte

Het klinkt allemaal wellicht te eenvoudig. Het goede nieuws is, het is ook eenvoudig. Door voldoende te oefenen ben jij ook in staat om in je communicatie te zorgen dat de ander in het groei netwerk komt.

Heb je hier steun bij nodig, dan nodig ik je van harte uit om deel te nemen aan de training brein gebaseerde coaching. Klik hier om daar meer over te lezen.

Deel dit bericht

Terug naar Blog