Magistraal leven en bewustzijn ontwikkelen

Terug naar Blog

Magistraal leven en bewustzijn ontwikkelen

5/5 - (1 stemmen)

Mindful leiderschapHet vorige blogartikel, klik hier, ging over “ slaaf worden van onszelf. ” Dit gebeurt doordat wij beslissingen nemen die ons gevangen houden. De beslissingen die wij nemen zijn vaak gestuurd door onze geconditioneerde en rationele geest. Wij worden slaaf van onszelf en van de gevolgen van de keuzes die wij maken. Dientengevolge leven wij maar beperkt in vrijheid. Hierdoor zijn wij minder gelukkig. Voor geluk hebben wij innerlijke vrijheid en ruimte nodig. Dus door slaaf te zijn van onszelf zijn wij minder gelukkig. Daarom is het essentieel om innerlijk vrijheid te ontwikkelen.

Magistraal leven

Jij kunt leren je eigen leider te zijn, om niet slaaf van jezelf te zijn maar om meester over jezelf te zijn. Dit noem ik magistraal leven. Jij kunt dus leren magistraal te leven. Bij magistraal leven maak je keuzes met je hart, leef je vanuit bewustzijn en creëer je voor jezelf en voor anderen meer welzijn en geluk. Magistraal leven is een actiegericht leven.
Wij leren door te doen! Magistraal leven wil dus ook zeggen dat je je leven als beoefening ziet. Dat je continu bezig bent, jezelf verder te ontwikkelen. Dat je persoonlijke groei nooit ophoudt en dat alles wat op je pad komt een mogelijkheid is tot persoonlijke groei.
Magistraal leven bestaat uit drie essentiële elementen: bewustzijn ontwikkelen, leven met bezieling en actiegericht leven. Dit blogartikel gaat over bewustzijn ontwikkelen.

Bewustzijn ontwikkelen.

Mensen hebben een bewustzijn. Wat is bewustzijn? Bewustzijn is alles wat wij ervaren. Dat onderscheidt ons van vele andere levensvormen op aarde. Ons bewustzijn maakt dat wij bewuste keuzes kunnen maken, dat wij in bewustzijn kunnen leven, dat wij naar onszelf kunnen kijken, dat wij onszelf kunnen observeren. Met ons bewustzijn kunnen wij zintuiglijke ervaringen opdoen. Door ons bewustzijn kunnen wij de wereld om ons heen zien in termen van reuk, vorm, geluid, smaak, kleur, etc. Bewustzijn zorgt ervoor dat wij over onze ervaringen kunnen praten.

Onbewust leven

Veel zaken ervaren wij onbewust. Daardoor reageren wij vaak onbewust. Doordat wij bewustzijn hebben, kunnen wij leren om bewust te reageren, in plaats van onbewust. Gemakshalve zou je kunnen zeggen dat bij niet bewust reageren je handelt voordat je denkt, voordat je aandacht er bij is en bij bewust reageren je handelt terwijl je aandacht erbij is.
Wij kennen allemaal het moment dat wij achteraf spijt hebben van onze reactie. Wij hebben dus niet bewust gereageerd. Onze aandacht was er niet bij.
Gelukkig kunnen wij in bewustzijn leven oefenen.

Richt je aandacht naar binnen

Een belangrijke en zeer werkzame manier om in bewustzijn te leren leven, is leren in aandacht te leven. Te leren om je activiteiten in aandacht uit te voeren. Hier zijn zeer veel oefeningen voor.
Ik noem er een paar:

  • Eet in aandacht. Komende week ga je elke dag iets met volledige aandacht eten of drinken. Kies een moment uit dat je met aandacht kan eten. Het is van belang bij deze oefening, dat je niet afgeleid wordt. Dus probeer een moment te kiezen dat je echt alleen bent of dat je daadwerkelijk aandacht kan besteden aan eten. Probeer steeds heel bewust en rustig te eten. Probeer echt te proeven en te ruiken wat je eet. Hoe voelt het voedsel in je mond, wat merk je allemaal op? Probeer ook bewust je hand naar je mond te brengen, te kauwen en te slikken. Elke keer wanneer je merkt dat je bent afgedwaald, merk je dat op en ga je op vriendelijke wijze verder met aandachtig eten
  • Loop in aandacht. Jij hebt veel momenten per dag dat jij loopt, en wandelt. Ook dit moment kun jij oefenen om te zorgen dat je meer in bewustzijn leert te leven. Je kunt namelijk tijdens de wandeling aandacht besteden aan hoe je loopt. Je wilt koffie halen op het werk, je loopt naar het koffie-apparaat. Probeer deze wandeling in bewustzijn te doen. Waar zet je je voeten neer? Loop je snel of langzaam? Ben je met je gedachte bij het lopen of ben jij met je gedachte bij de volgende vergadering? Merk je dat je bent afgedwaald, aanvaard dat met openheid, en ga op vriendelijke wijze terug naar met aandacht lopen.
  • Mediteer dagelijks. Probeer elke dag op een vast moment te mediteren. Bijvoorbeeld elke ochtend voor je ontbijt. Een korte meditatie van 10 minuten is prima. Mediteren is ingewikkeld. Daarom raad ik je aan om een training in meditatie te volgen. Er zijn zeer veel cursussen te vinden op internet die je kunnen helpen om te mediteren. Je kunt een mindfulness training volgen, je kunt vipassana meditatie leren of je kunt zenmeditatie leren. De vorm maakt niet uit. Zolang jij je er maar goed bij voelt. De meditatievorm moet passen bij jouw persoonlijkheid en jouw verwachtingen. Ik mediteer al jaren lang via de Dzogchen methode. Deze vorm pas het beste bij mij.
  • Bodyscan. De bodyscan is een onderdeel van mindfulness. Het doel van de bodyscan is je gevoeligheid en waarnemingsvermogen vergroten voor wat in je lichaam omgaat. Je leert opmerken welke sensaties je in het hier en nu in je lichaam hebt. Er zijn diverse website die je begeleiden door een bodyscan.

Bewuste zienswijze en bewuste acties

Naast bovengenoemde oefeningen zijn er nog twee area’s waar je aandacht moet besteden om in bewustzijn te leven. Dat betreft je zienswijze en dat betreft je acties.

Zienswijze

Ben jij bewust wat jij echt belangrijk vindt? Waar jij echt warm voor loopt? Waar jij echt voor staat? Wat jou echt drijft. Daar gaat zienswijze over. Om in bewustzijn te leven is het van belang om je meer en meer bewust te worden wat echt voor jou van belang is. Wat is de zin van jouw bestaan! In mijn volgende blog ga ik hier meer aandacht aan besteden, want dat blogartikel gaat over het tweede aspect van magistraal leven: leven vanuit bezieling!
Een oefening die jij nu al kan doen is bewust worden van je waarden. Klik hier als je naar een blogartikel wilt gaan dat gaat over je waarden en hoe jij bewust kan worden van je eigen waarden.

Bewust acties

Naast lopen, eten, bestaat ons hele leven uit het uitvoeren van acties. Ons gedrag bestaat uit onze acties. Het is daarom ook van belang om ook stil te staan bij het uitvoeren van bewuste acties. De meeste acties zijn acties die wij reflexmatig doen. Daar is niets op tegen, maar acties die moeten zorgen dat wij gelukkiger worden, kunnen wij beter vanuit bewustzijn doen. In veel trainingen eindig ik met een rondje acties. Waarom? Omdat uiteindelijk de acties zorgen dat er iets gerealiseerd wordt. Onze acties zorgen ervoor dat de creatie wordt afgerond. Daarom is actie zo essentieel. Zonder actie geen resultaat.
Zijn er acties die jij nu vooral in bewustzijn wilt uitvoeren? Probeer dat dan ook te doen. Voordat je het weet is er weer een dag voorbij. Wil jij meer vanuit authenticiteit leven? Onderneem een actie dat jij dit ontwikkelt. Wil jij betere relatie met je buren? Onderneem een actie. Wil jij meer met je hart werken? Onderneem een actie zodat dit zich kan ontwikkelen.

Als je je acties vanuit bewustzijn kunt realiseren, dan heb je een goede stap genomen op het pad van een magistraal leven.

Tot slot

Dit blog artikel beschrijft de eerste stap in magistraal leven: bewustzijn ontwikkelen en in bewustzijn handelen. In het volgende blog ga ik in op de tweede essentie en dat is vanuit bezieling leven. Ken jij jouw bezieling?


Slide

Donderdag 28 oktober 2021 van 16.00 tot 16.45

Gratis Webinar

Succesvol hybride werken


Deel dit bericht

Terug naar Blog