Geef je mening

Weet je wat lifehacking is? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook pas sinds kort weet. Zonder dat ik het wist, was ik er mee bezig. Ik dacht en denk namelijk heel vaak dat iets slimmer en sneller kan. En juist met gebruik van de technologie viel het mij op dat wij gewend zijn om onze oude gewoontes te gebruiken op nieuwe situaties. En dat is vaak helemaal niet efficient.
Er bestaat een lifehacking website...www.lifehacking.nl En daar vind je de volgende informatie over lifehacking:
“Hoe gebruikt u de technologie om slimmer te werken zodat u meer tijd overhoudt voor de dingen die er écht toe doen”. “ In tegenstelling tot wat men vaak denkt, heeft een lifehacker niets met het hacken of kraken van computers te maken. Een hacker is iemand die problemen oplost op een slimme en niet voor de hand liggende manier. Een life hack is dan ook een andere of snelle manier om de dagelijkse moeilijkheden waarmee iemand in zijn werk wordt geconfronteerd op te lossen.Een lifehacker gebruikt slimme (technische) trucs om zijn werk gedaan te krijgen.”

Bij persoonlijke ontwikkeling gaat het om te groeien en te verbeteren. Je kunt jezelf ook verbeteren door de technologie slimmer in te zetten. Je gebruikt je eigen energie dan beter. Lifehacking en persoonlijke ontwikkeling kan daarom veel met elkaar te maken hebben. Lifehacking zorgt ervoor dat je bewust bezig bent en bewust wordt hoe je je dingen nu doet. En gaat zoeken naar effectievere of efficiente methoden. Je leidt jezelf en je wordt niet geleid. Je gaat er niet van uit dat de huidige methode de beste is maar je gaat op zoek naar betere methoden. Juist bij ons gebruik van computer technologie blijkt dat wij onze oude gewoontes toepassen. Nieuwe situaties zijn een kans om onze creativiteit te gebruiken.

Op twee aspecten ga ik nu verder in: email en archiveren.

Wees de baas over je email, laat de email niet de baas zijn over jou.

Op een gegeven moment realiseerde ik mij dat ik volledig mijn controle kwijt was over de email. Elke keer als er een email binnen komt, wil ik gelijk kijken. Want je weet maar nooit of het belangrijk is. En voordat ik het wist had ik meer dan 100 onbeantwoorde mail. De email werd de baas over mij. Er zijn meerdere manieren om daar halt aan te roepen.
Als het echt dringend is, bellen mensen mij. Deze overtuiging heeft mij doen overtuigen dat ik de baas ben over de mail in plaats van dat de mail baas is over mij.
Ik heb het ophalen van de mail vertraagd. Slechts een paar keer per dag haalt het emailprogramma mijn email op.
Voorts heb ik vaste momenten op de dag dat ik de email lees ( en in sommige gevallen beantwoord). En vast momenten dat ik ze beantwoord.
Zodra je een email hebt gelezen, beslis ik gelijk wat ik er mee ga doen: gelijk afhandelen of later. Als het weinig tijd kost: gelijk beantwoorden dan voorkom je dat je mails twee of drie keer of nog vaker moet lezen. Vaak kost het beantwoorden van de email tijd, dan beantwoord ik deze later.

Archiveer met gebruik van de zoekfunctie van je pc.

Nieuwe documenten in de map “tijdelijk” zetten. Het is gemakkelijk als je achter de computer zit om snel een nieuw document aan te maken. Daar begin je dan aan. Gelijk bedenk je een map waar je het opslaat. En een paar dagen later ben je vergeten dat je met dit document bent begonnen. Wel tegenwoordig sla ik al mijn documenten waar ik onlangs mee ben begonnen op in een map, die ik de toepasselijke naam: “tijdelijk” heb gegeven. Elke dag bekijk ik al de documenten die er in staan. Als iets afgerond is, archiveer ik het. Ben ik er een tijd niet mee bezig geweest, verwijderen ik het.

Meer de zoekfunctie gebruiken. In het begin van mijn gebruik van de computer had ik een uitgebreid elektronisch archiefsysteem opgezet. Allemaal mappen. Eigenlijk zoals het ook in de boekenkast staat. Een oude gewoonte toegepast op een nieuw medium. Want een van de mogelijkheden is dat je kunt zoeken op een computer. Er bestaan in meeste computers goede zoekprogramma’s. Tegenwoordig heb ik nog maar een paar mappen, (zowel in mijn emailprogramma als bij mijn documenten) en zoek ik via het zoekprogramma naar de juiste file. Echt veel sneller en effectiever. Allereerst hoef ik als ik iets op wil bergen niet zo hard na te denken waar ik het wil opbergen en ten tweede als ik het wil zoeken..zoek ik op en aantal trefwoorden…en ik heb het sneller gevonden.

Tot slot

Ik kan iedereen aanraden om naar www.lifehacking.nl te gaan. Daar valt veel informatie te vinden en je kunt ook een boek gratis downloaden over lifehacking.
Er zijn zeer veel methoden die je zorgen dat je meer tijd kan besteden aan belangrijke zaken met hoge prioriteit. Ik hoor graag hoe jij dat aanpakt.