Juist tijdens crisistijd heb je gezond verstand nodig

Terug naar Blog

Juist tijdens crisistijd heb je gezond verstand nodig

5/5 - (1 stemmen)

In deze roerige tijden is het niet altijd even eenvoudig om in je kracht te blijven. Te gemakkelijk word je afgeleid, ben je minder gefocust, raak je gestrest en kan je onzekerheid toenemen. Dit zijn normale reacties van het brein op een veranderende wereld. Het brein is zeker een zeer intelligent orgaan, maar jij moet zelf wel het gezond verstand aanzetten; jij moet de baas blijven. Wanneer het brein autonoom, dus zonder je bewustzijn met onzekere omstandigheden om moet gaan, kan het in het overlevingsnetwerk komen. Jij gaat onbewust en niet effectief reageren. En je gezond verstand wordt uitgezet.

Het overlevingsnetwerk

Het overlevingsnetwerk kenmerkt zich door acties die gericht zijn op overleven. Dus, je trekt je terug, je wordt angstig, je gaat in de vechthouding en je denkt niet meer logisch na. Als er daadwerkelijk gevaar is, helpt het overlevingsnetwerk wel. Echter te vaak gaat het niet om echt gevaar maar gaat het om gepercipieerd gevaar. En dan heb je veel meer aan gezond verstand.

Gezond verstand en corona-maatregelen

Laat ik dit eens illustreren met een actueel voorbeeld. Gezond verstand en corona-maatregelen. Als je je gezond verstand gebruikt ben je niet afhankelijk van de maatregelen van de overheid maar snap je zelf dat het slim is om afstand te houden, in voorkomende gevallen een mondkapje te gebruiken en als je zelf of iemand van je gezin verkouden is, thuis te blijven. Als iedereen zijn gezond verstand zou gebruiken zouden we heel wat minder besmettingen hebben.
Blijf je in overlevingsnetwerk zitten, word je mogelijk overdreven angstig of je denkt het allemaal zelf beter te weten.

Eerste stap

De eerste stap die je kunt zetten om je gezond verstand te gebruiken, is te zorgen dat je niet in het overlevingsnetwerk komt. Hoe? Door de patronen van je overlevingsnetwerk te herkennen. Ben je erg reactief? Word je vooral geleid door boosheid en wantrouwen? Maak je je te druk? Pieker je te veel? Bedenk je duizendenéén excuses?
Heb jij je overlevingsnetwerk herkend? Dan kan je de keuze maken om met gezond verstand naar de situatie te kijken. Het gezond verstand zorgt dat je goed blijft denken en dat je juiste keuzes maakt die passen bij deze situatie!

Fitte prefrontale cortex

Je gaat je overlevingsnetwerk makkelijk herkennen als je zorgt voor een fitte prefrontale cortex. De prefrontale cortex is het deel van je brein dat de cognitieve interactie verzorgt met jezelf en met de buitenwereld. Oftewel dit deel is cruciaal bij het gebruik van je gezond verstand.
Ook al is het brein geen spier, in de context van fitheid, is het handig om dit deel met een spier te vergelijken. Hoe getrainder een spier des te sterker deze spier is. Des te meer je prefrontale cortex traint, des te fitter deze blijft. Deze fitheid zorgt weer voor het makkelijker herkennen dat je in het overlevingsnetwerk zit. Hierdoor kan je gemakkelijker de switch maken naar gebruik van gezond verstand.

Slide

Donderdag 28 oktober 2021 van 16.00 tot 16.45

Gratis Webinar

Succesvol hybride werken

Hoe krijg je een fitte prefrontale cortex?

Ook hier helpt het de prefrontale cortex te vergelijken met een spier. Een spier wordt krachtiger door te trainen. De prefrontale cortex wordt fitter en wijzer door te trainen. Dit betekent dat je niet éénmaal iets doet, maar dat jij in je gedrag gewoontes eigen maakt die de prefrontale cortex fit houden. Je gaat een een levenshouding eigen maken die zorgt voor fitheid en vitaliteit!

Praktisch

Vertaalt naar gedrag betekent dit o.a.:

  • voldoende rusten
  • niet te veel prikkels naar het brein sturen
  • gezond eten
  • voldoende bewegen
  • je werk goed organiseren
  • power-naps doen
  • je eigen behoeftes aandacht geven.

Gewoonte maken

Ik gaf al eerder aan, het gaat om een gewoonte maken! Hoe zorg je voor een nieuwe gewoonte? Door te herhalen. Herhaling doet een appèl op de neuroplasticiteit. Neuroplasticiteit is het vermogen van het brein om neurale netwerken te versterken. Deze versterkte netwerken dragen bij aan een fitte prefrontale cortex. Dus als je in staat bent om de komende tijd te oefenen, dan zal je vrij snel merken dat je je anders gaat gedragen.

Tot slot

Deze gewoonte-ontwikkeling geldt ook voor de switch naar je gezond verstand. Kan je deze switch regelmatiger maken, zul je merken dat je minder last hebt van stress en onzekerheid, en sneller je gezond verstand aan kunt zetten. Succes.

Deel dit bericht

Terug naar Blog