Geef je mening

Flow
Iedereen kent wel het gevoel van flow. Iedereen heeft wel eens een flow moment meegemaakt. Flow is een geestestoestand, waarin je volledig opgaat in je bezigheden. Je bent geconcentreerd en presteert op je top van je kunnen. Je vergeet de tijd. Je vergeet de omgeving.

“Flow in zaken” is de titel van een boek van Mihaly Csikszentmihalyi. In dit boek beschrijft hij prachtig hoe geluk en flow samengaan. Het is mijn overtuiging dat het hebben van flow momenten je doen groeien en je een gevoel van geluk geven. Ik wil jullie de inhoud van dit boek niet onthouden daarom beschrijf ik in dit artikel een aantal hightlights van dit boek.

Hoe kom je in de flow?

De schrijver noemt in zijn boek vijf items die van belang zijn om een flow in een organisatie te brengen. (eenvoudig kan je deze items op je privé situatie toepassen.)

  1. In de organisatie moet ruimte zijn om flow te mogen ervaren. In een omgeving waar het alleen om de lol gaat is het veel moeilijker om flow te ervaren dan in omgeving waar groei en ontwikkeling centraal staat. Organisaties waar de medewerkers flow ervaren, hebben een organisatiecultuur waar groei centraal staat. Dit kan je zien in de fysieke omgeving en in het gedrag van de mensen. Het gedrag is licht en enthousiast
  2. De doelen van de organisatie moeten duidelijk zijn. En de doelen van de organisatie moeten door een ieder goed begrepen worden. Het is moeilijk voor werknemers om zich te concentreren op het bereiken van de bedrijfsdoelen als die doelen niet goed – of erger nog verkeerd – begrepen worden. Er zijn verschillende redenen dat doelen in organisaties niet duidelijk zijn. Allereerst is het mogelijk dat de missie van de organisatie onduidelijk is voor iedereen. Ten tweede kan de missie onduidelijk zijn voor de lijnmanagers. Veel mensen op gezagposities zijn bang om onwetend te lijken. Als derde is het mogelijk dat de missie ondergeschikt is aan medewerkers op de werkvloer.
  3. Je eigen prestatiedoelen – of die van een afdeling – moeten duidelijk zijn. Dit betekent dat het helder moet zijn wat je moet doen; dat je min of meer inzicht hebt hoe je het moet doen en dat je moet weten welk resultaat wordt verwacht. (Ik probeer altijd mijn werkzaamheden voor te bereiden door het al visualiserend stap voor stap voor te verkennen).  Goede voorbereiding van al de activiteiten is een belangrijke voorwaarde om flow op je werk te organiseren. Daarnaast moet er voldoende vrijheid zijn voor de uitvoerder om eigen creativiteit een plek te geven. Je moet mensen laten leren door te doen. Helaas zijn veel mensen op hun werk te bang om fouten te maken of zijn verveeld om zich ergens druk over te maken.
  4. Feedback. Je moet regelen dat je weet hoe goed je het doet. Dat kan je regelen door feedback van andere mensen. Feedback van het werk zelf.  En feedback van je eigen persoonlijke normen. Feedback van anderen: dit kan je baas zijn maar dit kunnen ook je collega’s zijn. Van belang is dat de feedback over de prestatie moet gaan en niet over jou als persoon. Feedback van het werk zelf: dit betreft ingebouwde prestatiemaatstaven: zoveel telefoontjes per dag, afvinklijstjes etc. Helaas zijn de resultaten niet in alle beroepen even helder. Feedback van je eigen persoonlijke normen: je hebt intern het gevoel dat je goed werk hebt afgeleverd. Deels komt dit door ervaring en ander deel vanuit je intuïtie. Feedback geven en krijgen is een van de meest arbeidsintensieve tijdslurpende activiteiten maar tegelijkertijd een hele goede manier om je tijd te besteden
  5. Uitdagingen en vaardigheden op elkaar afstemmen.

Dit wordt gemakkelijk duidelijk als wij naar het onderstaande figuur kijken.
flow schema

Volgens Csikszentmaihalyi, is het van belang om je uitdagingen continu aan te passen. Door de lat steeds iets hoger te leggen in relatie met de vaardigheden, zodat men steeds blijft leren en een uitdaging hebt aan te gaan. En elke keer op een vaardigheid waar je nog iets kan leren. De ideale balans is niet lang stabiel. En dat is ook de bedoeling zodat je constant in beweging blijft. Dan creëer je een situatie waar continue groei centraal staat.

Boek bestellen? Klik hier
Boek bestellen? Klik hier