Hoe ga je effectief met twijfel om?

Terug naar Blog

Hoe ga je effectief met twijfel om?

In de film Runaway Bride, speelt Julia Roberts een vrouw (Maggie Carpenter) die, wanneer ze gaat trouwen, op het allerlaatste moment haar verloofden aan hun lot overlaat. Het is een romantische komedie, die onder andere over twijfelen gaat. Twijfelen is iets dat iedereen doet. En twijfelen kan onze persoonlijke groei belemmeren, maar soms heeft een dosis twijfel een functie.

Waarover twijfelen wij

Er valt over veel zaken te twijfelen. Maggie Carpenter twijfelde of ze wel met de juiste man ging trouwen. Ik denk dat veel mensen deze twijfel wel herkennen. De twijfel die ontstaat voordat je gaat trouwen of voordat een bepaalde vriendschap ontstaat.
Als mensen een keuze moeten maken zoals studiekeuze of woonkeuze komt ook vaak de twijfel boven. Tijdens de keuze twijfel je of je wel de juiste keuze gaat maken en na de keuze ga je twijfelen of je wel de juiste keuze hebt gemaakt.
Daarnaast is er een meer intrinsieke twijfel, een twijfel die gaat over je eigen kwaliteiten: zelftwijfel. “Kan ik het wel?” “Ben ik wel goed genoeg”. “Het lukt mij vast niet.” “Is mijn presentatie wel goed genoeg.” Allemaal gedachten die wij hebben over onze eigen kunde. Wij schatten onze eigen deskundigheden en vaardigheden lager dan dat wij denken dat nodig is voor een activiteit. En wij gaan dus twijfelen aan onszelf.

Wat is twijfel

Twijfel is een negatieve emotie die zorgt voor een staat waarin je onzeker bent over iets. Onzeker over de keuze die je hebt gemaakt, of onzeker over jezelf. Twijfel uit zich door het hebben van grotendeels oncontroleerbare gedachten. Twijfel doet ons vaak piekeren. Als twijfel heftig is, kunnen wij er ook lichamelijke klachten van krijgen, zoals zweten, buikpijn, hartkloppingen. Als we vasthouden aan twijfel wordt ze als een vergif. En is ons hele leven vergiftigd met twijfel. Door twijfel kunnen we stil komen te staan. Het kan namelijk voorkomen dat je in de actiegerichtheid zit.

Waarom twijfelen wij?

Twijfelen kan kortweg twee redenen hebben: het loskomen van het ego, en het brein kan gewoon meer informatie nodig hebben.
Ons ego is ons zelfbeeld gebaseerd op onze conditionering. Ons ego is het beeld dat wij van onszelf hebben. Ons ego is het idee wie en wat wij zijn. Het ego manifesteert zich deels in de vaste bedradingen in je brein. Een keuze kan het gevolg hebben dat deze oude vertrouwde neurobanen in het brein moeten gaan veranderen. Het brein heeft hier geen zin in, en zorgt dat je gaat twijfelen.

Echter de ander vorm komt ook regelmatig voor, en dat is de twijfel die voorkomt uit het diepere weten, het buikgevoel. Deze twijfel stimuleert je op zoek te gaan naar een antwoord.

Ik herken deze twee redenen ook. Als ik echt keuzes heb gemaakt die er toe doen, en die mij verder ontwikkelen, dan spartelt mijn ego graag tegen. Als ik niet oplet, en de twijfel niet herken, gaat het ontwikkelen van dit nieuwe gedrag veel langzamer, ik formuleer allemaal twijfels, waarom ik het uit kan stellen. De andere vorm herken ik ook; ik merk dat als ik geen over- of inzicht heb, ik ook makkelijk in twijfel kan komen. Ik kan dan enorm treuzelen en twijfelen. Als ik dan zorg dat ik over- of inzicht krijg, dan verdwijnt de twijfel snel. Automatisch zit ik dan in actie.

Twijfel hoort bij ons brein

Twijfelen is een mindset van het brein. Als we in deze mindset zitten, twijfelen we. Dus twijfelen hoort gewoon bij het leven. Aangezien wij een denkende geest hebben, twijfelen wij. Twijfel hoort bij er gewoon bij. Dus ga het niet nog erger maken door je zelf kwalijk te nemen dat je twijfelt. Twijfelen hoort bij een denkend brein. Het is zoals het is.

Omgaan met twijfel

Er zijn een aantal methoden die je kunt gebruiken om minder last van je twijfel te hebben

    1. Accepteer dat twijfelen er gewoon bij hoort. Dat je twijfel hebt, hoort bij het menselijke brein. Dat betekent nog niet dat jij een twijfelaar bent geworden. Met je denkende geest kun je best twijfelen. Acceptatie dat twijfelen bij het leven hoort, is een eerste en essentiële stap naar een leven waar twijfel ons minder beïnvloedt. Door je twijfel te accepteren zal je brein veel minder in de stress verblijven.
    2. Laat je ego los door je geest te laten rusten. Meditatie zoals mindfulness is een zeer krachtige methode om minder last van twijfel te hebben. Meditatie maakt je bewuster dat je denkt. Je wordt bewuster wat je ervaart. En dus word je ook bewuster dat je twijfelt.
    3. Onderzoek de twijfel. Wij hebben net geconstateerd dat er twee belangrijke redenen zijn om te twijfelen. Onderzoek dus eerst of je twijfelt omdat je aan je ego zit, of omdat er eerst een vraag beantwoord moet worden. Dit kan je doen door de twijfel over een langer periode te bekijken. Dan ga je namelijk herkennen of de twijfel je echt heeft belemmert in je ontwikkeling.
    4. Ga in de actiehouding. Twijfel kan ons verlammen. Twijfel kan ons belemmeren in onze groei. En dat is precies wat de twijfel graag wil. Daarom is het zo essentieel dat je leert om ondanks de twijfel, actiegericht te blijven. Je moet bezig blijven. Blijf oefenen in het gedrag dat je onder de knie wilt krijgen. Ga gewoon door met je ontwikkeling. Of ga actief op zoek naar de vraag die blijkbaar nog beantwoord moet worden.

Tot slot

Twijfel is erg geniepig. Want twijfel zorgt ervoor dat wij stil staan en in ons oude patroon blijven zitten. Twijfel kan onze persoonlijke groei belemmeren. Als je persoonlijk wilt groeien, is een effectieve houding naar je eigen twijfel essentieel!


Slide

Donderdag 30 september van
10.00 tot 10.45 uur

Gratis Webinar

Van vermoeid naar huis naar fris je avond in? Het kan!


Deel dit bericht

Terug naar Blog