Grip op gedrag bij ziekteverzuim

Terug naar Blog

Grip op gedrag bij ziekteverzuim

Verzuim gaat voor een groot deel over gedrag. Gedrag van zowel team, organisatie, de leidinggevende en medewerker. Gedrag dat beschrijft hoe men met ziekte, uitval, verzuim en inzetbaarheid omgaat. Preventief ziekteverzuim gaat derhalve over gedragsverandering.
In dit blog wil ik een lans breken voor meer aandacht voor duurzame gedragsverandering bij ziekteverzuim.

Gedrag is te veranderen

Gedragsverandering wordt te vaak als moeilijk gezien. Deze framing beïnvloedt onze mindset. Daarom ervaren velen de ingewikkeldheid van gedragsverandering. Sommige mensen denken zelfs, dat gedragsverandering niet mogelijk is. Dat is pertinent onjuist. Gedrag valt goed te veranderen door te zorgen dat je grip krijgt op gedrag en gedragsverandering.

Grip krijgen op gedrag en gedragsverandering

Een vaak gehoorde ervaring is dat mensen overvallen worden door hun gedrag. Ze ervaren dat ze er geen grip op hebben. Je kunt grip krijgen op gedrag. Als je kennis van de werking van het brein gebruikt, ga je gedrag vanuit deze kennis begrijpen. Je eerste stap naar grip op gedrag is geboren. Gedrag zit voor een groot gedeelte verankerd in neurale banen. Deze neurale banen zijn hersencellen, de zogenaamde neuronen, die met elkaar verbindingen maken. Deze verbindingen kun je veranderen. Dit fenomeen ligt aan de basis van gedragsverandering. Wil je hier meer over weten? Op deze website kun je uitgebreide informatie vinden over gedragsverandering met kennis van de werking van het brein.

Wie moeten nieuw gedrag ontwikkelen bij verzuimgedrag?

Er zijn drie groepen te onderscheiden die nieuw gedrag kunnen gaan eigen maken bij verzuimgedrag. Dat zijn de managers, HRM’ers en de medewerkers. De managers kunnen een grotere rol spelen in het gezond houden van medewerkers en in het optimaal inzetten van medewerkers. HRM’ers zijn de ambassadeurs en facilitators van grip op verzuimgedrag. Medewerkers kunnen een mindset ontwikkelen die zorgt voor optimale inzetbaarheid en die zorgt dat ze goed bezig blijven met een gezonde leefstijl, zowel mentaal als vitaal.

Grip op het gedrag voor iedereen

Voor iedereen binnen een bedrijf is het belangrijk om kennis en vaardigheden te bezitten om grip te krijgen op eigen gedrag. Dit betekent dat men moet weten hoe je gedrag kunt veranderen, hoe je de mindset-switch kan maken, hoe je bewustzijn kunt ontwikkelen en hoe je op een oordeelloze manier naar jezelf kan kijken. Gelukkig is dit allemaal zeer goed te leren met de technieken uit de neurowetenschappen die De Valk Leadership Company gebruikt in zijn trainingen. Dit noemen we neuroleiderschap.

Grip op het gedrag van de manager

Managers moeten voorbeeldgedrag laten zien. We weten allemaal dat cultuur en leiderschap hand in hand gaan. Derhalve hebben leiders een cruciale rol om het juiste gedrag te laten zien. In de context van dit artikel denk je dan onder andere aan een gezonde leefstijl, zorgen voor goede werk-prive balans en een fitte prefrontale cortex.
In de relatie naar medewerkers dient de leidinggevende op een mensgerichte manier leiding te geven. Waardoor de leidinggevende stimuleert dat de menselijke kracht optimaal benut wordt. Dit heeft invloed op medewerkers die een gezonde leefstijl ook belangrijk vinden en op eigenaarschap bij medewerkers.

Grip op het gedrag van de medewerker

Bij de medewerkers ligt grip op gedrag en gedragsontwikkeling vooral in het ontwikkelen van de juiste mindset; dat is de mindset van de interne leider. Dit is een mindset waar een ruimte is ontstaan tussen eigen gedrag en het bewust zijn van eigen gedrag. Deze mindset kun je prima leren. Want je bent niet je gedrag, je bent een bewust levend mens, die keuzes kan maken. Vervolgens is het belangrijk dat medewerkers leren deze mindset in te zetten voor het eigen maken van een gezonde leefstijl, eigen verantwoordelijkheid nemen en een attitude die gaat over optimale inzetbaarheid.

Tot slot

Grip op gedrag en gedragsverandering is cruciaal voor preventief ziekteverzuim. Deze grip is prima te leren en eigen te maken. Hierdoor wordt gedragsverandering een gewoonte en dus optimale inzetbaarheid ook. Men wordt niet meer geleefd, men heeft invloed op eigen inzetbaarheid.


Slide

Donderdag 30 september van
10.00 tot 10.45 uur

Gratis Webinar

Van vermoeid naar huis naar fris je avond in? Het kan!


Deel dit bericht

Terug naar Blog