Effectieve leiders zijn onzichtbare leiders

Effectieve leiders zijn onzichtbare leiders

5 (100%) 4 votes

“Een slecht leider wordt door het volk veracht.
Een goed leider wordt door het volk geprezen.
Een groot leider is iemand waarbij het volk zegt: we hebben het zelf gedaan.”
Lao Tse

Een eigenschap waar je niet snel aan denkt bij leiderschap, is wel een eigenschap die zorgt dat je als leider het verschil kunt maken. Ik heb het over dienstbaarheid. Dienstbare leider zijn volgens onderzoek zeer effectieve leiders. Echter dienstbaarheid kan ook onzichtbaar maken. Veel effectieve leiders zijn daarom vaak onzichtbare leiders. Leiderschap en onzichtbaarheid lijken een tegenstelling. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet zo is. In dit artikel beschrijf ik waarom een effectieve leider, een onzichtbare leider is.

Traditionele kijk op leiderschap

Iedereen heeft een bepaalde perceptie op leiderschap. Lange tijd was de perceptie op leiderschap dat dit leiders zijn, die besluiten durven nemen, die zichtbaar voor de troepen uit gaan, die het werk van de mensen controleert. Voor deze taken is zichtbaarheid nodig. De traditionele perceptie van leiderschap zorgt voor zichtbare leiders.
Er is hier nog iets anders aan de hand. Deze perceptie op leiderschap trekt ook een bepaald type manager aan. Het is het type dat graag gezien wil worden en deze manager vindt ook de leiderschapspositie belangrijk. Er zit een persoonlijk belang in het hebben van de managerspositie. Je kunt je wellicht voorstellen, dat onzichtbaarheid niet zo past bij deze rol.

Neuroleiderschap en de traditionele perceptie op leiderschap

Uit divers onderzoek blijkt dat,
– als je besluitvorming hoog in de organisatie legt, dit ten koste gaat van optimale inzet van medewerkers
– als je te veel micromanaget medewerkers minder goede resultaten boeken
– als je als manager te veel laat gelden in een team, dit ten koste kan gaan van gevoel van veiligheid. Medewerkers hebben veiligheid nodig voor optimale inzet
– als er geen eenduidigheid is in het beleid dit ten koste gaat van teamsamenwerking.

De kwaliteiten van de onzichtbare manager

Een onzichtbaar leider leidt een organisatie of een afdeling omdat hij/zij graag goede resultaten wil boeken door een optimale synergie te realiseren tussen het halen van de doelen en mensen te laten groeien. Deze methode wordt ook wel coachend leiderschap genoemd.

Je kunt de onzichtbare leider vergelijken met een vroedvrouw. Zij zal de vrouw helpen de baby geboren laten worden maar uiteindelijk heeft de vrouw het zelf gedaan. En de vrouw en partner zijn blij en verheugd met hun kind. Wellicht herinneren ze de vroedvrouw achteraf, vooral als een vriendelijke vrouw.

Op een rijtje

  1. Een effectief leider organiseert flow. Iedereen wordt meegezogen in deze flow. Klik hier als je meer wilt lezen over flow.
  2. Een effectieve leider faciliteert mensen in hun groeiproces. Het is een leider die het succes, geluk en groei van anderen bevordert. Hij/zij doet dit niet omdat hij/zij er zelf beter van wordt. Hij doet dit het de beste manier is om een afdeling tot hoge prestaties te brengen. Het proces om mensen te laten groeien is een onzichtbaar proces.
  3. Een effectief leider zet het algemeen belang centraal. Doordat het algemeen belang groter is, dan het eigen belang, wordt de manager onzichtbaar.
  4. De resultaten van deze manager zijn niet onzichtbaar. De resultaten van deze manager zijn navenant beter dan de resultaten van de zichtbare manager.

Tot slot

Het is geenszins mijn bedoeling om iedereen aan te sporen om onzichtbaar te worden. Want het is geen doel op zich. Leiderschap gaat over zelfreflectie en zelfmanagement. Ik hoop daarom wel dat je even bij jezelf te raden gaat, en checkt hoe zichtbaar je bent.

2017-05-29T09:02:03+00:00Tags: , |8 Reacties

8 Comments

  1. Robby mei 20, 2012 om 9:46 am

    Ik denk dat veel leiders inderdaad wat meer bescheidener mogen zijn tov hun onderdanen en dat zijzelf niet altijd met de eer moeten gaan lopen. Een leider is maar zo groot als de aanhang die hem vertegenwoordigt.

  2. Guido mei 21, 2012 om 10:07 am

    Hoi Robby,
    dank voor je reactie.
    de leider zorgt samen met zijn team dat er goede prestaties geleverd worden. En de excellente teams zijn vaak teams met een dienende leider…
    groetjes

  3. eveline mei 23, 2012 om 9:09 am

    De nieuwe leider heeft een ander overtuiging dan de oude leider, de nieuwe leider wil net zo graag scoren en succes hebben echter deze weet dat scoren met een heel team meer punten oplevert dan scoren alleen. Zoek bedrijven die veel scoren en daar vind je de nieuwe leiders.

  4. guido mei 23, 2012 om 9:17 am

    Hoi Eveline,
    dank voor je bericht. Ik weet niet of de nieuwe leider net zo goed wil scoren, ik denk dat de nieuwe leider zich primair laat leiden door groei van de medewerkers centraal te zetten. Natuurlijk in relatie met het behalen van de doelen van de organisatie. Waardoor er wellicht gescoord wordt, maar dat is denk ik secundair. Ook in “good to great” wordt dit beschreven. Het doel is niet great te worden, maar het doel is dat wij allemaal great kunnen worden… dat die potentie in ons zit.
    Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar de bedrijven die veel scoren.. kun jij een voorbeeld noemen?

  5. Koos Groenewoud mei 23, 2012 om 8:26 pm

    beste allen,

    Ik ben net terug van eennsessie met Leen Zevenbergen, in mijn ogen een nieuwe Leider.

    Morgen kom ik hier uitgebreid op terug. De geïnteresseerden raad ik aan het
    Handvest nieuw leiderschap te lezen. De Young captains zeggen ” nieuwe leiders zijn dienende leiders”
    Daar ben ik het als ambassadeur van de stichting Greenleaf center for SERVANT LEADERSHIP
    Van harte mee eens. Morgen gaat het over dienend leiderschap, talent management en THE war for talent. Als dat te lang duurt, kijk dan maar eens op http://www.AAA-TFM.nl/ publicaties.

    Veel leesplezier en inspiratie!

  6. Koos Groenewoud mei 23, 2012 om 8:33 pm

    Ps. @ Guido,

    Mooi artikel en actueel. Het gaat eigenlijk volledig over SERVANT-LEADERSHIP.
    Ik geef morgen ook wat meer achtergrond informatie en zie daar nu al naar uit!

  7. Erik Haezebrouck mei 25, 2012 om 11:14 am

    Hoi Guido, een leuk blog over de onzichtbare leider.
    Als ik dat lees dan herken ik mezelf heel goed in de manier, waarop ik ruim 20 jaar geleden zelf leiding gaf aan Centrum de Roos.
    Het valt me op dat ik ook bijna letterlijk onzichtbaar was. Ik had geen eigen kantoorruimte, geen functienaam als ‘directeur”of ‘manager’. Iedereen kende mij, maar tezelfdertijd liep ik naamloos tussen alle mensen heen.
    Ik beschouwde mezelf gewoon als een medewerker, als een gelijke. Ik was niet meer dan de anderen. Waarin ik verschilde was dat ik een andere taak had en een andere verantwoordelijkheid. En die taak en die verantwoordelijkheid had ik, omdat het aansloot bij mijn persoonlijke kwaliteiten.
    Nog iets wat onzichtbaar was: mijn eigen belang, omdat ik gericht was op het geheel.

  8. guido mei 25, 2012 om 6:48 pm

    Hoi Erik,
    dank voor je reactie. En echt wooow dat je je herkent. En je beschrijving van hoe jij handelde komt overeen met wat ik schrijf en waar ik probeer managers in te trainen.
    tot gauw
    Guido

Geef een reactie

Wij gebruiken cookies zodat we je zo goed mogelijk informatie kunnen geven. Door je goedkeuring ga ik ervan uit dat je hier geen bezwaar tegen hebt.

Heb je een vraag?
close slider

Contactformulier

Vermeld aub je naam, email, telefoonnummer en je vraag, dan neem ik snel contact op. Met het doorgeven van jouw gegevens, geef je toestemming je gegevens te verwerken zoals beschreven in mijn privacy reglement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.