Eenzaamheid anders bekeken

Terug naar Blog

Eenzaamheid anders bekeken

5/5 - (1 stemmen)

Eenzaamheid is een fenomeen dat meer en meer in onze samenleving voorkomt. Als ik naar mijn eigen moeder kijk, zij is nu 85 jaar, ervaar ik vaak dat zij eenzaam is. Zij wordt ouder en veel van haar leeftijdgenoten zijn of overleden of behoorlijk ziekelijk. Ook zijzelf is ziekelijk. Daardoor zit zij noodgedwongen vaker alleen. Maar ook ikzelf ontkom niet aan dit gevoel van eenzaamheid. Sinds ik mijn eigen bedrijf ben begonnen, merk ik dat ik meer gevoelens van eenzaamheid ervaar. Veel onderzoeken laten zien dat mensen zich eenza(a)m(er) voelen. Genoeg reden om het onderwerp eenzaamheid eens te bespreken.

Alleen en eenzaam

Eenzaamheid en alleen zijn is niet identiek. Je kan alleen zijn en eenzaam. En je kunt alleen zijn en je niet eenzaam voelen. En visa versa: je kunt een gevoel van eenzaamheid hebben, maar niet alleen zijn en je kunt een gevoel van eenzaamheid voelen en wel alleen zijn.
Dat maakt eenzaamheid een apart onderwerp. Het is te gemakkelijk om te denken dat als je mensen om je heen hebt, dat je dan niet eenzaam bent. Veel mensen zijn eenzaam ondanks dat er voldoende mensen om hun heen zijn. Terwijl anderen weer zich niet snel eenzaam voelen, ook al zijn zij vaak alleen. Er zijn mensen die heel makkelijk contact maken, maar toch zich eenzaam blijven voelen. Ook is het gevoel periode gebonden. In een vrijwel identieke situatie kan je je de ene keer eenzaam voelen en de andere keer niet.

De ervaring van eenzaamheid

Wat is de ervaring van eenzaamheid? Het beschrijft een onbehaaglijk gevoel dat gekenmerkt wordt door je alleen te voelen terwijl je dat niet wilt. Een gevoel van onplezierige leegte.Het ontstaat onder andere door

  • onvoldoende verbondenheid met jezelf
  • onvoldoende verbondenheid met je passie
  • onvoldoende inzicht in jezelf.
  • verwachtingen

Eenzaamheid en verwachtingen

Eenzaamheid kan ontstaat omdat wij een bepaalde verwachting hebben, hoe wij ons zouden willen voelen en hoe anderen zouden moeten reageren op ons. Wij hebben een verwachting hoe het leven eruit zou moeten zien en hoe wij daarin passen. Een ander deel van onze eenzaamheid wordt bepaald door onze verwachting hoe anderen op ons zouden moeten reageren. Deze verwachtingen bepalen voor een groot gedeelte of wij ons eenzaam voelen of niet.

Even alles op een rij…

Iedereen ervaart alleen zijn en eenzaamheid op een eigen manier.
De ervaring van eenzaamheid geeft sommigen een gevoel van lijden, anderen hebben hier geen last van.
Als we alleen zijn, hoeven wij ons nog niet eenzaam te voelen
Ook al hebben wij veel mensen om ons heen, toch kunnen wij ons eenzaam voelen.

De volgende veronderstelling kunnen wij dan ook makkelijk maken: Hoe wij omgaan met het gevoel van eenzaamheid bepaalt welke impact het op ons heeft. Als wij veel last hebben van het gevoel van eenzaamheid dan gaan wij niet juist met het gevoel van eenzaamheid om. Wij moeten onze attitude aanpassen.

DUS: hoe wij omgaan met een bepaalde situatie bepaalt dat wij eenzaamheid ervaren en dus lijden!! Door verandering van onze omgang met een bepaalde situatie zullen wij minder last van eenzaamheid kunnen ervaren.

Wat is een geschikte manier om met het eenzame gevoel om te gaan

Hier volgen een aantal aanwijzingen. Al de aanwijzingen gaan ervan uit dat wij onszelf moeten veranderen, dat wij onze attitude moeten wijzigen. En dat het mogelijk is om je eigen attitude te wijzigen.

Verander jezelf niet de omgeving. Wij zijn geneigd om de omgeving de schuld te geven en daarom proberen wij de omgeving te veranderen, of de omstandigheden te veranderen. Dat is niet de juiste oplossing. Beter is om jezelf te veranderen. Je kunt jezelf alleen veranderen van binnen uit. Neem je eigen zienswijze onder de loupe en bekijk ook je eigen acties. Observeer jezelf.

Zie het gevoel van eenzaamheid als iets positiefs in plaats van iets negatiefs. Niet de omstandigheden zijn het probleem maar hoe wij er mee om gaan. Als wij eenzaamheid zien als iets positiefs, zullen wij een andere ervaring hebben. Hoe kun je het positief gaan ervaren? Probeer positieve aspecten te bedenken van alleen zijn.

Word vrienden met jezelf. Luister naar jezelf. Probeer het gevoel van eenzaamheid dat je ervaart niet te veroordelen maar ga er vriendelijk mee om. Respecteer het. Loop niet de hele tijd met de last van de eenzaamheid rond en ervaar het als last, maar accepteer dat jij je zo voelt en koppel er geen oordeel aan.

Vergelijk je niet met een ander. Waarom wij ons vaak eenzaam kunnen voelen is omdat wij onszelf vergelijken met een ander. Je kijkt naar de buren. Zij hebben een leuke bbq op een zomerse avond en jij zit eenzaam thuis. Haha.. maar degene die weer naar de bbg moet, kijkt naar jou die prettig alleen zit.. en denkt : ik voel mij eenzaam tussen al deze mensen.. ik wenste dat ik met mijn eigen dingen bezig kan zijn, zoals de buur. Ergo: vergelijk je zelf niet met een ander. Je kunt je laten inspireren door anderen maar je dient jezelf niet te vergelijken met een ander.

Geef betekenis aan jouw gevoel van eenzaamheid. In plaats van met het gevoel mee te gaan, moeten wij er vriendelijk en speels mee om gaan en oordelen wij er niet over. De volgende stap is dan er betekenis aan geven. Wat wil dit gevoel van eenzaamheid zeggen? Wat is de boodschap die er achter ligt?

Handel met een doelgerichte actie. Wij hebben naar onszelf geluisterd en wij hebben betekenis gegeven aan de ervaring van eenzaamheid en als het goed is kunnen wij nu een doelgerichte actie ondernemen, dit is een actie die van binnenuit gemotiveerd wordt. Een actie die als doel heeft om een andere attitude te ontwikkelen.

Samenvattend

De eerste stap is accepteren dat wij ons eenzaam kunnen voelen, vervolgens moeten wij er geen oordeel aan koppelen. Op deze wijze ontstaat er vrede met onszelf. Eenmaal deze vrede ervaren dan kunnen wij van binnenuit veranderen. Door betekenis en positieve waarde aan de ervaring te koppelen en vervolgens een actie te ondernemen die ons doet groeien in het anders omgaan met het gevoel van eenzaamheid.

Slide GRATIS E-BOEK Een rustig en gefocust brein VIJF TIPS GRATIS! DOWNLOAD HET HIER

Deel dit bericht

Terug naar Blog