Dopamine is geen gelukshormoon

Terug naar Blog

Dopamine is geen gelukshormoon

5/5 - (3 stemmen)

Dopamine wordt door veel mensen omschreven als het gelukshormoon. Dat is niet juist. Als je het al een naam wilt geven dat relateert aan het woord geluk, zou je het beter het genotshormoon kunnen noemen. Dopamine helpt je in de dagelijkse dadendrang. Dopamine heb je nodig om te presteren, om te groeien. In mijn boek menselijk leiderschap noem ik dopamine een ego-neurotransmitter. Als je in staat bent om de werking van dit molecuul goed toe te passen zal je ontwikkeling sneller gaan. Naast de ego-neurotransmitters heb je ook de sociale neurotransmitters.

Sociale neurotransmitters

Naast dopamine hebben we andere neurotransmitters die ook met geluk te maken hebben. Ik noem ze graag sociale neurotransmitters. Je kunt dan denken aan serotonine, oxytocine of endorfine. Het kenmerkende van deze neurotransmitters is dat ze zorgen dat we in het hier en nu leven. Veel geluk ligt in het hier en nu. Een mooie sunset, lekker diner of een goed gesprek. Deze sociale (of hier en nu) neurotransmitters hebben we ook hard nodig. Echter, alleen maar geleid worden door deze sociale neurotransmitters zorgt voor een indolentie. Alleen maar in het hier en nu verblijven zorgt ook niet voor brood op de plank. Ook de sociale neurotransmitters brengen ons geen geluk. De waarheid ligt in het midden. Het ligt in het bereiken van een goede balans tussen de sociale neurotransmitters en dopamine. In dit blog wil ik je vooral meenemen hoe dopamine jou kan helpen om je ontwikkeling een boost te geven. Dopamine is het motivatie- en dadendrangmolecuul.

Motivatie en dadendrang molecuul

In de leiderschapstrainingen komt vaak aan bod waarom gedragsverandering moeilijk is. Een van de redenen die dan regelmatig wordt vermeld, is dat men te weinig motivatie heeft. Ik ben het hier maar deels mee eens. Vaak wordt namelijk deze motivatie geduid op een motivatie die ver te ver weg ligt! Bijvoorbeeld als jij stopt met roken ga jij je beter voelen. Dat is zeker op lange termijn waar. Maar op korte termijn biedt deze motivatie maar gering houvast. Het zorgt voor weinig dadendrang in het hier en nu. Kennis van het motivatie- en dadendrangmolecuul dopamine kan je hier verder helpen.

Realiseren dat je op korte termijn iets hebt

Een release van dopamine kun je cultiveren en gebruiken voor de kortetermijnmotivatie; voor een dadendrang op korte termijn. Dopamine kan je een goed gevoel geven, omdat je iets hebt. Wat kan dat iets zijn? Van alles en nog wat. Je kunt denken aan het aantal keren dat je hebt gerend per week, of het aantal telefoontjes dat je het verricht, of het krijgen van een nieuwe klant. Hier gaat om om iets willen hebben. Wees je dus goed bewust wat jij wil hebben. En nogmaals dit hebben kan over van alles nog wat gaan: materie, gevoel, een beleving, een beloning. Sta dus stil bij wat jij wilt hebben, op korte termijn. Welke behoefte dient bij jou dagelijks gevuld te worden? Dat is je dopaminemoment.

De kunst van gedragsverandering is om je langetermijndoel te combineren met frequente dopaminemomenten.

Een persoonlijk voorbeeld

Mediatie is voor iedereen belangrijk om je goed te voelen, om te zorgen dat je jouw gedachten kunt trainen zodat jij je beter kunt focussen, je ontwikkelt meer bewustzijn, waardoor je minder door de waan van de dag wordt geleefd. Voor mij is dagelijkse meditatie ook dus erg belangrijk. Het positieve effect van meditatie bereik je pas op langetermijn.

Omdat ik dit resultaat kon bereiken, wilde ik dus veel mediteren. Ik ging dagelijks mediteren vertalen naar een dagelijks dopaminemoment. Uiteindelijk was het dopaminemomentvoor mij simpel. Ik wilde een dagelijkse beloning hebben dat ik had gemediteerd. Ik heb dat gevonden in de meditatie-app Insight Timer. Dagelijks krijg ik mijn dopamine momentje. Want deze app is een sociale app. En je kunt elkaar bedanken om samen te hebben gemediteerd. En deze bedankjes bleken voor mij een belangrijk stimulans.

NB. Ook al gebruik ik deze app elke dag, ik merk ook dat meditatie niet meer uit mijn leven te denken is. Het is tevens een gewoonte geworden.

Tot slot

Dopamine is niet het gelukshormoon. We hebben dit molecuul hard nodig voor onze dagelijkse motivatie en dadendrang. Hoe zorg jij voor je dagelijkse dopaminemoment?

Slide

Donderdag 28 oktober 2021 van 16.00 tot 16.45

Gratis Webinar

Succesvol hybride werken


Deel dit bericht

Terug naar Blog