5 (100%) 1 vote[s]

Er wordt meer en meer gesproken over dopamine. Dopamine heb je nodig om het beloningsnetwerk van het brein positief te stimuleren. Het brein bezit dus een beloningsnetwerk. Dit netwerk bestaat uit een groep structuren die zorgt dat we beloning ervaren. Wanneer deze structuren worden blootgesteld aan een belonende stimulus, reageren de hersenen door het verhogen van de afgifte van de neurotransmitter dopamine. Door het dopamine shotje voel je je goed. Daarnaast is dopamine o.a. belangrijk voor je concentratie en productiviteit.

Je hebt een beetje invloed op afgifte van dopamine

Dopamine kan je net dat duwtje in de rug geven om je beter te doen voelen. Gelukkig heb je enigszins invloed op de afgifte van dopamine. In dit artikel noem ik de zeven meest gangbare manieren voor dopamine shots.

1. Ga regelmatig even naar buiten
Natuur, de zon of gewoon even naar buiten gaan, kan je dopamine afgifte positief beïnvloeden. Daarom is het verstandig om dagelijks op zijn minst een half uur bewust buiten te zijn. Als je dan naar de natuur kan gaan, zou helemaal super zijn.

2. Bewegen
Ofschoon bewegen vooral effect heeft op je endorfine afgifte, blijkt er gelukkig ook een relatie te zijn met de dopamine afgifte. Probeer daarom dagelijks voldoende te bewegen. En voldoende bewegen is natuurlijk niet alleen maar goed voor je dopamine gehalte, ook je hart en bloedvaten varen er wel bij.

3. Voldoende slaap
In de ochtend blijkt het brein meer dopamine af te geven, en in de avond neemt deze afgifte af. Dit is een normaal menselijk ritme. Als je te weinig slaapt blijkt dat een dramatisch effect te hebben op de beschikbaarheid van de dopamine receptoren. Dit gaat weer gepaard met minder concentratie. Goede slaap-hygiene zorgt voor een natuurlijke dopamine balans.

4. Muziek
Dit is mijn favoriete dopamine shot. Ik ervaar daadwerkelijk meer fun en ik voel me gelijk beter als ik naar mijn favoriete muziek luister. Gelukkig wordt dit fenomeen ook bewezen door wetenschappelijk onderzoek. Luister daarom dagelijks naar je favoriete muziek. Muziek is behoorlijk persoonlijk. De ene persoon krijgt de dopamine shot door middel van punkmuziek en de ander van barok. Ik krijg het van jaren 70 muziek.

5. Lekker eten
Lekker eten mag niet ontbreken in dit lijstje. Aandacht voor je eten en genieten van je maaltijd heeft ook een nauwe relatie met de beloningsrespons.

6. Knip je grote taken in kleine taken
Dopamine blijkt ook meer vrij te komen bij een uitgestelde beloning. Met andere woorden bij een prestatie in de toekomst. Het is daarom zinvol je activiteiten onder te verdelen in kleinere taken. Elke keer als je een kleinere taak hebt afgerond, turf je deze. Dit stimuleert het beloningsgevoel.
NB: als je dan hierdoor je grote taak echt afgerond krijgt, krijg je een super dopamine shot.

7. Voedsel
Dopamine wordt in het lichaam aangemaakt uit het aminozuur tyrosine. Tyrosine kan op zijn beurt in het lichaam aangemaakt worden door het aminozuur fenylalanine. Ook al is het niet gelijk aantoonbaar dat je beloningsnetwerk wordt geactiveerd door het voldoende nuttigen van voedsel dat rijk is aan tyrosine en fenylalanine, kan het ook geen kwaad. Fenylalanie en tyrosine zit in amandelen, avocado’s, bananen, zuivel, peulvruchten, zaden, noten, mager rood vlees, kip, kalkoen, zeevruchten en tofu.

Tot slot

Dopamine shots kunnen je ook helpen bij het veranderen van je gedrag. Dachten we vroeger dat het vooral ging om intrinsieke motivatie, weten we nu dat het organiseren van beloning je ook goed kan helpen bij gedragsverandering. Als je je goed voelt, ben je meer geneigd om te veranderen. Daarnaast zorgt dopamine zelf voor snellere aanmaak van nieuwe neurale verbindingen. Dus gewoon doen en ervaren.

Loading...