De waarde van waarden

Terug naar Blog

De waarde van waarden

5/5 - (1 stemmen)

waardengedreven leiderschapAfgelopen week heb ik in retraite doorgebracht. Een retraite betekent dat je je terugtrekt voor (spiritueel) zelfonderzoek en geestelijke oefening. Ik heb dat gedaan samen met een groep mensen die zich laten inspireren door de wijsheid van Dzogchen. Ik probeer dit elk jaar te doen. Het is voor mij een zeer goede manier om vakantie te houden. Tijdens deze retraite werd ik mij weer eens bewust hoe belangrijk waarden zijn. Hoe waardevol een waarde is. In deze retraite bestonden er allerlei regels die weer hun grondslag hadden in diverse waarden. Doordat iedereen zich goed kon vinden in deze waarden, ontstond er een flow, die veel grenzen te boven gaan. Die zeer krachtig is. Deze retraite heeft mij een dieper inzicht gegeven in de waarde van waarden.

Wat zijn waarden

Wat zijn waarden? Waarden bestaan uit idealen en motieven die een groep met elkaar willen nastreven. Waarden zijn opvattingen over wat wenselijk is. Waarden zijn diepgewortelde meningen over dingen die belangrijk zijn, betekenis hebben en die dus zin geven aan het leven. Het hebben van duidelijke waarden gaan daarom ook hand in hand met de intentie tot zingeving.
Mahatma Ghandi wilde India naar onafhankelijkheid brengen, de manier dat hij dit wilde doen, is door middel van geweldloosheid. Geweldloosheid was dus een belangrijke waarde voor Ghandi.

Waarden en identiteit

Waarden staan zeer dicht bij een identiteit. Waarden bepalen vaak de identiteit van een persoon of bedrijf. De waarden worden vaak beter onthouden, dan het doel dat iemand of een bedrijf wil realiseren. Het voorbeeld van Mahatma Ghandi illustreert dit prima. Veel mensen kennen hem vanwege de geweldloosheid. Dat maakte een belangrijk onderdeel uit van zijn identiteit. Het is maar de vraag of iedereen weet welke rol hij heeft gespeeld in de onafhankelijkheidsstrijd van India. Maar dat hij voor geweldloosheid ging is voor velen zeker bekend.

Waarden binnen bedrijven

Ook bedrijven hebben waarden. Zij zouden deze zeer duidelijk moeten verankeren in het dagelijkse werk. De waarden dienen gedeeld te zijn en dienen te leven binnen een organisatie. Dat is mijns inziens essentieel. Gedeelde en geleefde waarden bepalen de identiteit van een bedrijf. Apple is een bedrijf dat dit goed laat zien. Wat zouden de waarde zijn van een bedrijf als Apple? Tim Cook, Ceo van Apple, zegt hierover: innovatie, beste producten, simpel, gebruiksvriendelijk. Ok, nu even dichter bij huis. Hema laat het ook zeer goed zien. Wat zijn de waarden van de Hema: eigen bijzondere design, goede prijs kwaliteit, voor iedereen, beste artikelen voor het dagelijkse leven.

Waarden en samenwerking

Als er samenwerkingsproblemen zijn binnen een bedrijf dan komt dat vrij vaak door het ontbreken van gemeenschappelijke en geleefde waarden. Of andersom gezegd; als er gemeenschappelijke en geleefde waarden zijn in combinatie met duidelijke doelen, dan volgt samenwerking vanzelf. Gemeenschappelijke waarden zorgen er voor dat men met elkaar dit doel wil realiseren. Wil je een droomteam tot stand brengen dan is het essentieel dat je mensen aanneemt die dezelfde waarden willen nastreven.

Waarden en doelen

Als een bedrijf in staat is om de waarden te combineren met de bedrijfsdoelen, dan kan succes eigenlijk niet uitblijven. Als een bedrijf in staat is om zijn waarden te combineren met zijn lange en korte termijn doelen, dan zal vanzelf de bedrijfsflow tot stand komen. De kracht van de waarden zal zich omzetten in een flow die in het hele bedrijf te ervaren is. Ik merk gelijk als ik in een bedrijf kom of deze flow aanwezig is. Bij binnenkomst ervaar je andere energie dan een bedrijf waarin dit niet aanwezig is.

Waarden en eisen

Waarden kun je moeilijk meten, waarden kun je moeilijk zien, op waarden valt moeilijk te sturen. Dat komt omdat waarden begrippen zijn die door verschillende mensen verschillend worden geïnterpreteerd. Daarom is het handig en verstandig om de waarden te vertalen naar concrete eisen. Naar concrete producteisen/gedragseisen, etc. Want dan wordt het zichtbaar. Want wat is krantvriendelijk? Wat is respect? Wat is authenticiteit? Wat is een simpel innovatief product? Aan welke eisen moet dit voldoen? Het mag duidelijk zijn dat deze eisen voortkomen uit de waarden en niet uit de waan van alle dag.

Tot slot

Mijn retraite heeft mij weer doen ervaren hoe krachtig waarden zijn. In bovengenoemde reflectie sta ik vooral stil bij toepassing in bedrijven. De kracht van waarden geldt natuurlijk ook zeer sterk in je eigen persoonlijke leven. Het is daarom ook essentieel dat je je bewust wordt van je eigen persoonlijke waarden. En dat je kan leven conform de eisen die bij deze waarden horen. Klik hier als je meer wilt lezen over hoe je je persoonlijke waarden kunt leren kennen.

Deel dit bericht

Terug naar Blog