5 (100%) 1 vote[s]

werkdrukIn het Financieel Dagblad stond op 2 oktober 2018 een artikel over opgebrand zijn door meer werkdruk. De werkdruk zou toenemen, en daarom zouden er ook meer mensen uitvallen vanwege een burn-out. Verder schrijven ze dat het aantal ziekmeldingen vanwege psychische aandoeningen sinds 2013 ruim is verdubbeld. Psychische beroepsziekten zijn een kostbare aangelegenheid voor werkgevers, omdat ze vaak gepaard gaan met langdurig verzuim. Het is niet eenvoudig om de reden van de toenemende werkdruk te achterhalen. De volgende redenen worden frequent genoemd: wegvallen collega’s wiens functie niet wordt opgevuld, toenemende regeldruk en gebruik  van smartphones.

Hoe ervaren we werkdruk?

Het is het gehaaste gevoel gevoed door het vele werk dat er nog ligt. Je gaat daarom sneller werken.
Het is een gestrest gevoel. Je gaat daarom veel vaker emotioneel reageren op situaties. Terwijl je voorheen nog wel eens je schouders op kon halen, lukt je dat nu veel minder.
Het is het gevoel en ervaring dat je langzamerhand het overzicht verliest.
Het is het gevoel dat het lijkt dat je steeds meer werk krijgt en steeds minder afkrijgt.

Omgaan met werkdruk

Je kunt zorgen dat je de werkomstandigheden aanpast. Het organiseren van een plaspauze bij de buschauffeurs is daar een prima voorbeeld van. De focus ligt dan dus vooral op het aanpassen van omstandigheden. Naast het organiseren van de externe factoren kan een bedrijf ook investeren om te zorgen dat mensen beter met werkdruk leren omgaan. Het is namelijk zeer goed mogelijk om beter met werkdruk leren om te gaan.

Werkdruk en het brein

Om goed met werkdruk om te gaan, heb je een goed functionerend en fit menselijk brein nodig. Door een goed functionerend en fit brein voel je je goed, ben je mentaal fit, pieker je minder, slaap je beter. En vooral kun jij beter met werkdruk omgaan. Een fit brein gaat automatisch veel beter met werkdruk om. Het brein is namelijk eigenlijk een zeer intelligent orgaan, mits je goed met dit orgaan omgaat. Een fit brein is het halve werk!

Hoe zorg je voor een fit brein?

Een fit brein gaat uit van vijf pijlers.
Pijler 1. Zorgen voor gezond lichaam. Een gezond lichaam heeft gelijk een goed effect op een gezond brein. Nog meer reden om gezonder te eten, voldoende water te drinken, voldoende te slapen en voldoende te bewegen. Daarnaast zijn er breinspecifieke gezondheidsbevorderende mogelijkheden zoals het eten van noten.
Pijler 2. Gebruik je prefrontale cortex effectief. Je prefrontale cortex, de locatie waar vooral planning en denken zit, kan overdag veel meer werk verstouwen als je er goed mee omgaat. Dit deel van het brein is namelijk snel uitgeput. Hoeveel pauzes plan jij?
Pijler 3. Heb overzicht. Het brein blijft langer fit als je vanuit overzicht werkt. Anders zal het brein onbewust proberen alle ballen in de lucht te houden.
Pijler 4. Train je brein om beter te focussen. Het brein is van nature makkelijk afgeleid. Door het brein te trainen kan je leren om minder afgeleid te zijn. Daarom zou iedereen aan mindfulness moeten doen.
Pijler 5. Plan eigen tijd. Doe dingen die voor jou belangrijk zijn. Het kan gaan om hobby’s, familie of sporten.

Tot slot

Werkdruk is vooral een ervaring van het brein. Door het brein te trainen kan je hier eenvoudig verandering in brengen.

NB.
Als jij je brein wilt trainen zodat het ook meer vitaal is, heb ik in samenwerking met de Futuro Academie een online training ontwikkeld. Klik hier als je er meer over wilt lezen.

Loading...