Begin met het waarom

Terug naar Blog

Begin met het waarom

begin met het waaromIk verbaas mij regelmatig dat als een bedrijf minder succesvol is, de oplossing in veel gevallen gezocht wordt in het veranderen van de organisatiestructuur of in het verder stroomlijnen van de processen. Duuuh. Echt erg vreemd. Dit fenomeen geldt zeker ook bij de individuele mens. Als een individu minder succesvol is dan hij/zij zou willen, dan wordt vaak een nieuwe opleiding gevolgd of een nieuwe baan gezocht. Hier geloof ik nu echt niet in. Ik geloof dat wij allemaal een reden hebben waarom wij op aarde zijn. Daarom dat ik klanten graag wil leren om meer vanuit bewustzijn te leven en vanuit dit bewustzijn te onderzoeken wat deze reden is. (Uiteindelijk zal deze reden leiden tot het opstellen van een persoonlijke intentie tot zingeving is.)

Daarom was ik ook erg blij dat ik een video op Ted.com heb gezien van Simon Sinek: met de titel: “how great leaders inspire action”. Verderop kun jij deze video zien. Allereerst volgt hier een korte samenvatting.

De gouden cirkel

In deze video geeft Simon weer dat grote leiders een andere volgorde aan houden bij het vormgeven van de actie. Hij legt dit uit aan de hand van de gouden cirkel. Zie bovenstaand plaatje. Deze cirkel bestaat uit drie cirkels. De binnenste cirkel is het waarom, de tweede cirkel is het hoe en de derde cirkel is het wat. Het wat: dit gaat over wat een organisatie doet. Het hoe gaat over hoe mensen het doen. En de binnenste cirkel: het waarom, gaat over waarom we het doen. Een groot leider werkt van binnen naar buiten. Veel leiders werken van buiten naar binnen. Veel mensen werken van buiten naar binnen. Een goede leider werkt van binnen naar buiten. Een effectief leider begint met het waarom. Wij zouden ook meer van binnen naar buiten moeten werken. Wij zouden ook meer met het waarom moeten beginnen.

Waarom doen wij wat wij doen?

Slechts weinig organisaties werken vanuit het waarom. Waarom is niet winst maken, want winst maken is een resultaat. Met waarom wordt bedoeld, wat is je doel, je geloof, je zingeving. Waarom bestaat het bedrijf?
Velen gaan van het ‘wat’ naar het waarom. Denken in termen van ‘wat’ is makkelijker dan nadenken over onze motivatie. Dat is weer ingewikkelder en vager. Maar de echte goede leiders denken en handelen vanuit het waarom. Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Mensen willen graag zaken doen met mensen die geloven wat zij zelf geloven. In de video geeft Simon een paar voorbeelden die dit fenomeen zeer goed uitleggen.

Biologisch verklaring

Er is een biologische verklaring voor dit fenomeen. Het menselijk brein, de buitenste laag correspondeert met het ‘wat niveau’: de neocortex. De neocortex is verantwoordelijk voor onze rationele gedachten en taal. De middelste twee cirkels gaan over ons limbisch systeem. Ons limbische systeem gaat over onze gevoel, over vertrouwen en over loyaliteit. Dit gaat over onze manier van besluitvorming en dit heeft geen relatie met taal. Als wij dus spreken vanuit ‘het waarom’ komt dat gelijk bij het limbische systeem terecht. En dus niet eerst via de neocortex, ons rationele deel.
De besluiten genomen vanuit het buikgevoel komen vanuit het limbische systeem. Het limbische systeem zegt: dat voelt niet goed…. (Zie ook het artikel over hoe ontwikkel ik mijn intuïtie. )

Tot slot

Het gaat dus over waar een bedrijf in gelooft, waar jij in gelooft! Waar geloof jij in?

Veel inspiratie toegewenst bij het bekijken van de vide


Slide

Donderdag 30 september van
10.00 tot 10.45 uur

Gratis Webinar

Van vermoeid naar huis naar fris je avond in? Het kan!


Deel dit bericht

Terug naar Blog