Acht tips om leiding te geven met je hart

Terug naar Blog
leiding geven met je hart

Acht tips om leiding te geven met je hart

leiding geven met je hartEr is en wordt veel geschreven over het verschil tussen management en leiderschap. Vaak maak ik het onderscheid dat management meer het besturen van processen is, en dat leidinggeven zich vooral richt op het inspireren van mensen. Om mensen goed te inspireren dien je onder andere met je hart leiding te geven. In dit artikel wil ik stil staan hoe je leiding kunt geven met je hart.

De essentie van leiding geven met je hart

De essentie van leidinggeven met je hart is dat je een emotionele verbinding maakt met anderen. Emotionele verbinding betekent niet dat je continu met je medewerkers knuffelt. Emotionele verbinding betekent dat je in de relatie met je medewerkers je vooral je positieve emoties gebruikt. Positieve emoties zijn bijvoorbeeld compassie, humor en vreugde.

Praktijk

De volgende adviezen helpen je om meer met je hart leiding te geven.

  1. Wees bewust en vrij van je eigen negatieve emoties. Vaak worden wij geleid door onze negatieve emoties, zoals jaloezie, irritatie of boosheid. Als je je te veel laat leiden door deze emoties is het zeer moeilijk om verbinding te maken met de ander, laat staan om vanuit je hart leiding te geven. Het is zeer belangrijk dat je bewust bent van je negatieve emoties en dat je minimaal door deze laat leiden.
  2. Deel je eigen passie en drijfveren. Het is belangrijk dat je je bewust bent van je eigen drijfveren en dat je deze ook deelt. Je eigen drijfveren zijn die dingen die echt belangrijk voor je zijn. Het zijn zaken waar jij een hartverbinding mee hebt. Door dit te delen, zal de omgeving geïnspireerd raken door jou.
  3. Heb aandacht voor de prestaties. Mensen hebben bijzonder potentieel. Het is belangrijk om dit potentieel waardering te geven. Het is niet voldoende om alleen te zeggen: prima goed gedaan. Het is belangrijk om echt stil te staan bij de persoon en bij de prestatie die is geleverd.
  4. Heb interesse in de persoon, en weet wat hij /zij echt belangrijk vindt. Elk mens heeft zijn eigen drijfveren. Jij zou je moet verdiepen en inzicht moeten krijgen in de drijfveren van de medewerkers. Het is een gespreksonderwerp dat je niet uit de weg gaat, maar gewoon aangaat. Als je kunt praten over wat de ander echt belangrijk vindt, kan de verbinding tussen jou en de ander niet uitblijven.
  5. Luister met hart en verstand. Als je luistert met je hart, dan zijn de mensen verbonden met je. Eerder heb ik een blogartikel geschreven over luisteren met hart en verstand. Verbinding met de ander realiseer jij door echt te luisteren. Dit betekent dat het hoofd en het hart goed samenwerken. Wij gebruiken beide mogelijkheden in plaats van één te laten prevaleren. Als je luistert met je hart en verstand, blijf je goed bij jezelf en maak je verbinding met de ander. Je staat stil bij wat je lijf, gevoel, intuïtie, verstand en bewustzijn voor signalen geven. Je laat je niet leiden door allerlei oordelen en gedachten die gelijk opkomen.
  6. Toon welgemeende zorg voor anderen. Mensen hebben hun eigen leven, met hun eigen mooie momenten en sores. Als je vanuit je hart leiding geeft, heb je ook oog voor de mooie momenten en voor de sores. En als het in je mogelijkheden hoort, draag jij een steentje bij om deze sores op te lossen.
  7. Wees een mediator in conflicten. Conflicten op het werk ontstaan regelmatig. Dat is logisch. Verschillende mensen hebben verschillende ideeën. Leidinggeven vanuit je hart betekent dat je het gesprek aangaat met de mensen die een conflict hebben, en jij probeert dit conflict uit de wereld te helpen. Vaak lukt dat door allereerst goed te luisteren, (zie eerder) en vervolgens op zoek te gaan naar de diepere overtuiging van beide partijen.
  8. Wees iemand met het hart op de juiste plek. Wat is een manager met het hart op de juiste plek? Wel eigenlijk kennen wij ze allemaal wel. Iedereen beschouwt deze persoon als een goed mens. Dat zijn die managers die eerlijk en oprecht zijn. Waarvan je ziet dat zij bepaalde situaties ook moeilijk vinden. Vaak zijn het de wat meer bescheiden maar gedreven leidinggevenden.

Tot slot

Ik zou mij voor kunnen stellen dat je denkt dat dit soft overkomt. Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Het is juiste een zakelijk methode, die het verstand met het hart combineert. Als je alleen je hart een plek wilt geven, zou het wellicht soft over kunnen komen. Maar juist de combinatie: hart en verstand maakt het zo krachtig. Dus manage met je verstand en geef leiding met je hart.

 

Slide GRATIS E-BOEK Een rustig en gefocust brein VIJF TIPS GRATIS! DOWNLOAD HET HIER

Deel dit bericht

Terug naar Blog