Managen op geluk

Managen op geluk

5 (100%) 1 vote

managen op gelukToen ik met mijn bedrijf in leiderschapsontwikkeling begon, was de naam: Gelukmanagement. Vooral omdat ik ervan overtuigd was en nog steeds ben, dat management en leiderschap onder meer over geluk gaat. Helaas is geluk een gedevalueerd begrip geworden. Dit was één van de redenen dat ik deze naam niet meer gebruik en we nu de Valk Leadership Company heten.
Het idee blijft wel overeind staan dat je als manager bezig kunt zijn om medewerkers gelukkiger te maken.

Korte termijn geluk

Laten wij eerst eens helder krijgen wat ik met geluk bedoel. Ik bedoel uitdrukkelijk niet het gevoel dat je krijgt als je een complimentje of cadeautje krijgt, als je lekker hebt gegeten of een hele leuke avond met vrienden hebt gehad. Natuurlijk voelen wij ons dan gelukkig, maar het is niet het geluk waar het volgens mij over moet gaan. Deze vorm van geluk is namelijk een vorm die niet duurzaam is. Deze vorm van geluk is vergankelijk omdat het vooral afhangt van de externe omstandigheden. Deze vorm van geluk is eigenlijk genot. En genot is vergankelijk. De ene keer kun je genieten terwijl de volgende keer van genieten weinig terecht komt. Genot is belangrijk maar het is niet identiek aan geluk.

Lange termijn geluk

Als ik over geluk spreek en schrijf heb ik het over lange termijn geluk, oftewel duurzaam geluk. Dat is geluk dat niet afhankelijk is van omstandigheden en daardoor veel stabieler.
Duurzaam geluk is geluk dat wij in onszelf kunnen vinden. Duurzaam geluk is onafhankelijk van omstandigheden. Dit geluk is gebaseerd op het ontdekken van ons bewustzijn en het ontwikkelen van verbondenheid met onze intentie tot zingeving. Duurzaam geluk is niet buiten ons te vinden. Dit zit in ons. Duurzaam geluk ontstaat door jezelf te ontwikkelen vanuit goede verbondenheid met jezelf. Mijn boek: Leef Magistraal gaat over hoe je dit duurzame geluk kunt ont-dekken.

Managen op geluk

De manager heeft zeker een bepaalde rol en verantwoordelijkheid in het creëren van duurzaam geluk van de medewerker. Primair ligt de verantwoordelijkheid bij ieder mens zelf. Maar managers kunnen omstandigheden creëren die ervoor zorgen dat dit duurzame geluk meer tot stand kan worden gebracht. Dat hoort een manager zeker te doen.

Acties die geluk op werkvloer bevorderen

Wat kan de manager doen? Ik denk dat de manager een aantal zaken kan regelen. En deze zaken richten zich vooral op de juiste omstandigheden creëren. Elke medewerker heeft iets toe te voegen, heeft unieke kwaliteiten en het is de kunst en de taak van de manager om dit los te maken door te

  1. zorgen dat het werk er daadwerkelijk toe doet. Een afdeling heeft natuurlijk zijn zakelijke bedrijfsdoelstellingen. Maar naast deze zakelijk doelstellingen is het ook van belang dat er bedrijfsdoelstelling zijn die zorgen dat er iets wordt gecreëerd dat groter is dan jezelf. Naast de financiële waarden dien je ook te focussen om een morele en/of sociale en/of spirituele waarde etcetera te creëren.
  2. zorgen dat de medewerkers kunnen werken met hart en ziel. Dit kun je onder meer voor elkaar krijgen als je managet op de authenticiteit van de medewerker. Op deze wijze kan de medewerker zijn unieke talenten en gaven inzetten op een eigen authentieke wijze
  3. focussen op groei. De manager dient zich daarnaast te richten op groei en ontwikkeling van de medewerkers. Dit betekent dat medewerkers zich gaan ontwikkelen door hun talenten tot ontwikkeling te brengen.
  4. te managen op het ontwikkelen van bewustzijn en zelfbewustzijn. Medewerkers die continu afgeleid worden door wat dan ook, hebben veel meer moeite om duurzaam geluk te ont-wikkelen dan medewerkers die veel eigen bewustzijn hebben. Dit kun je doen door mensen te stimuleren op het nemen van voldoende eigen ruimte. Zo heeft google voor haar medewerkers geregeld dat er veel eigen ruimte is om andere zaken te doen dan werken.

Tot slot

Het blijkt dat gelukkige medewerkers beter presteren dan ongelukkige medewerkers. En dat is ook niet vreemd. Wat veel managers doen is zich voornamelijk focussen op het realiseren van targets en vergeten dat het eigenlijk effectiever is om te focussen op het creëren van de juiste omstandigheden. In goede synergie met de bedrijfsdoelstellingen zullen dan de resultaten excellent zijn.

Loading...

Geef een reactie

Wij gebruiken cookies zodat we je zo goed mogelijk informatie kunnen geven. Door je goedkeuring ga ik ervan uit dat je hier geen bezwaar tegen hebt.

Heb je een vraag?
close slider

Contactformulier

Vermeld aub je naam, email, telefoonnummer en je vraag, dan neem ik snel contact op. Met het doorgeven van jouw gegevens, geef je toestemming je gegevens te verwerken zoals beschreven in mijn privacy reglement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.