Management met gezond verstand: vijf strategieën

Management met gezond verstand: vijf strategieën

5 (100%) 3 votes

Wat is het belangrijkste managementinstrument voor de leider anno nu? Het belangrijkste managementinstrument is geen uitgebreide theorie of model. Het is niet je strategie- of marketingplan. Het is ook niet je HRM beleid. Wat is het dan wel?

Het is je gezond verstand gebruiken. Gezond verstand is het belangrijkste managementinstrument dat een leider tot zijn beschikking heeft. Gezond verstand betekent wijsheid toepassen die nu al aanwezig is. Het is wijsheid die je aan kan boren als je je aandacht naar binnen richt en contact met jezelf maakt. Al met al een zeer krachtig management instrument.

Het is echter vaak een instrument dat wordt ondergesneeuwd door kennis, diverse modellen of procedures. De paarse krokodil illustreert dit fenomeen magistraal. Een andere belangrijke reden waarom wij dit instrument onvoldoende gebruiken is dat wij vaak meer geleid worden door angst dan door ons gezond verstand.

Reden genoeg om in dit blog vijf gezond verstand strategieën te benoemen die de manager anno nu kunnen helpen om een effectief leider te zijn.

Vijf gezond verstand strategieën

  1. Handel authentiek. Met je gezond verstand leiding geven, betekent dat je meer authentiek leiding geeft. In de leiderschapsboeken staat beschreven hoe het moet. Tijdens je studie is je verteld hoe het moet. Veel coaches vertellen je hoe het moet. Maar eigenlijk weet jij zelf het beste hoe het moet. Als je maar je gezond verstand gebruikt. Je gezonde verstand komt van binnenuit. Gezond verstand is niet boekenverstand. Gezond verstand betekent dat je zelf goed herkent wat het beste is. Dat je natuurlijk de opgedane kennis gebruikt, echter dat je deze kennis toepast op een manier die bij jou past! Authentiek leiderschap is dan geboren.
  2. Iedereen is belangrijk. Iedereen in een organisatie is belangrijk. Als een manager zijn gezond verstand gebruikt, is dat ook erg logisch. Je bent met elkaar bezig om de organisatie een succes te maken! Dat betekent dat zowel de receptioniste, als de ict afdeling, als de marketing mensen..en ga zo maar door, belangrijk zijn. Iedereen heeft zijn of haar essentiële rol. Het totaalpakket geldt! Dit betekent onder andere dat je naar iedereen luistert op een oordeelloze manier. Een mooi ezelbruggetje kan zijn dat jij als manager iedereen bejegent op een manier dat jij ook wil dat de klanten worden bejegend en natuurlijk hoe jij zelf wil worden bejegend.
  3. Je mensen zijn je merk. Je mensen zijn je merk. Hier bedoel ik mee, dat hoe de buitenwereld jouw medewerkers waarneemt, alles zegt over jouw bedrijf, jouw afdeling en dus over jou! Een merk is een beeld. Ergo, het is erg belangrijk om een goed beeld te hebben waar je mensen (op diverse terreinen) aan moeten voldoen. Het vergt gezond verstand om hier een goed beeld van te maken! Het is niet alleen een rationeel beeld, het is vooral herkennen of aan het beeld wordt voldaan. Dat is de enige manier dat je het merk congruent kan laten zijn met je mensen. Ga daarom niet op zoek naar clonen. Maar zoek naar mensen die ieder op zijn beurt weer een aanvulling zijn voor het geheel en die passen in het beeld. Daarom zou herkenning van het talent belangrijker moeten zijn dan het CV! Zoek naar de beste voor de baan, niet de best beschikbare. Ten slot nog enkele zinnen over niet goed functionerende medewerkers. Als mensen niet passen op de functie, is snelle actie vereist. Mensen door laten modderen kan niet. Gezond verstand betekent dat je het snel oppakt.
  4. Creëer magie door een inspirator te zijn. Door mensen te inspireren kan je team tot grote hoogtes komen. Het klinkt zo logisch en dat is waar gezond verstand over gaat. Inspireren doe je door zowel een gids te zijn: je vertelt waar we heen gaan, een coach te zijn: je spiegelt en geeft feedback en je als laatste je bent een counselor, je adviseert. Echte inspiratie vindt plaats op het hart niveau en niet op het hoofdniveau. Dit betekent dat mensen in hun hart geïnspireerd dienen te worden. Dit geldt voor al je rollen. De gids is niet alleen op rationeel niveau bezig, maar ook op het hart niveau. Als je spiegelt probeer je aan te sluiten wat echt belangrijk voor de ander is. En de counselor adviseert op de diverse niveaus: fysiek, mentaal, spiritueel, zakelijk, procesniveau etc
  5.  Leer de waarheid door je op de werkvloer te begeven. Ik ben een ex-manager en een trainer die gelooft dat ratio, gevoel/ervaring, en handelen in goede balans moeten zijn. Ik ervaar regelmatig dat managers zich voornamelijk richten op hun ratio. Dit gaat ten koste van kwaliteit van het werk. Het is dus belangrijk actie te ondernemen om ervaring op te doen. Je bedrijf, je afdeling moet voor jou gaan leven! Daar moet je iets bij gaan ervaren! Dan ervaar jij de essentie van je bedrijf. Dit komt het beste tot stand door je op de werkvloer te begeven. Verken, onderzoek en weet wat er speelt in uw organisatie en handel vanuit deze informatie. Bijkomend voordeel is dat mensen echt zien dat je betrokken bent. Ik kwam laatst bij een overheidsorganisatie waar de voorzitter helemaal zijn kamer niet meer uitkwam. Dat is het tegenovergestelde van gezond verstand. Dat is volledig opgeslokt worden door je ego.

Tot slot

Ik vind management met gezond verstand een zeer belangrijke eigenschap voor leiders anno nu. Gezond verstand is een goed antigif voor het ego. Het blijkt toch keer op keer dat managers die lang leiding geven, een grote prooi zijn geworden voor het ego. Bezig zijn je gezonde verstand te ontwikkelen, is daarom zeer belangrijk. Gezond verstand zorgt dat de manager anno nu weer met beide benen op de grond komt te staan.

Loading...

Geef een reactie

Wij gebruiken cookies zodat we je zo goed mogelijk informatie kunnen geven. Door je goedkeuring ga ik ervan uit dat je hier geen bezwaar tegen hebt.

Heb je een vraag?
close slider

Contactformulier

Vermeld aub je naam, email, telefoonnummer en je vraag, dan neem ik snel contact op. Met het doorgeven van jouw gegevens, geef je toestemming je gegevens te verwerken zoals beschreven in mijn privacy reglement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.