Hoe kan je als manager meer creativiteit laten zien?

Hoe kan je als manager meer creativiteit laten zien?

5 (100%) 1 vote

“Creativiteit is de kunst om je rationele brein uit te zetten”

Door creativiteit kunnen bedrijven echt het verschil maken. Creativiteit kan leiden tot innovatie. Innovatie vergroot je kansen op de markt. Daarom is het belangrijk voor managers om eigen creativiteit te ontwikkelen. Tegelijkertijd kijken veel managers tegen creativiteit aan als een ‘ver van mijn bed’ show. Iets waarvan ze weten dat het belangrijk is, maar waarvan ze denken dat dit competenties zijn die niet voor hun gelden. Dat is onjuist. Voor iedereen is creativiteit (en dus innovatie) binnen handbereik. Als je begrijpt, hoe je brein werkt, weet je ook beter wat je moet doen om creatief te zijn. In dit artikel geef ik je handvatten hoe ook jij meer creativiteit kunt laten zien.

Wat is creativiteit?

Creativiteit gaat over eigenschappen die je in staat stellen op een andere manier dan je gewend bent, te denken. Dit wordt ook wel ‘outside the box’ – denken genoemd. Bij creativiteit wordt er iets nieuws gevormd. Het nieuwe kan tastbaar zijn, zoals een product, of een uitvinding, maar het kan ook niet tastbaar zijn, zoals een idee, een grap of een theorie. Het nieuwe moeten we ergens voor kunnen gebruiken.

Creativiteit staat tegenover gewoontes en routine. Bij een gewoonte reageren we op een te verwachte manier, bij creativiteit proberen we de gewoonte die we hebben uit te schakelen.

Creativiteit en verbetering

Innovatie en verbetering worden nogal eens verward. Je kunt aan verbetering werken zonder erg creatief te zijn. Bij verbetering kijk je met je bestaande bril naar een proces of product en zorgt dat het proces of product beter wordt. Je gebruikt vooral je rationele verstand. Terwijl bij creativiteit je je niet laat leiden door het bestaande, en door je rationele brein maar vanuit een nieuwe blik gaat kijken.

Het proces van creativiteit

Hoe begint creativiteit? Het begint met een idee. Zonder idee bestaat innovatie niet. Een idee moet nieuw zijn en anders. Creativiteit gaat derhalve over het verzamelen, genereren of komen van nieuwe ideeën. Deze nieuwe ideeën vormgeven is innovatie.

Een idee komt omdat we zaken verbinden die ogenschijnlijk niet bij elkaar horen. Dat is de kern van creativiteit. Het verbinden van zaken die op het eerste gezicht niet bij elkaar horen. Steve Jobs was daar erg goed in. Hij verbond de telefoon met de computer. Nu heeft iedereen een smartphone. Hoe beter we details kunnen herinneren, ophalen of kunnen zien, en deze met elkaar kunnen verbinden des te beter we in staat zijn om met een idee te komen.

Een andere belangrijk principe van creativiteit, is dat je begint met divergeren en in een later fase ga je weer convergeren.

Het brein en creativiteit

Om het brein met creativiteit te verbinden moet ik je kort uitleggen welke breinnetwerken belangrijk zijn als we creatief willen zijn.

  1. Het aandacht en uitvoerend netwerk. Dit deel heb je nodig als je echt je aandacht op iets moet richten. Zoals een laserstraal. Ik heb dat met schrijven en met coaching. Je gebruikt hier je prefrontale cortex bij uitstek. Dit deel van de cortex is vooral andere delen van je hersenen aan het remmen. Dat is belangrijk bij geconcentreerd werk, maar niet belangrijk bij creativiteit. Daar heb je vooral de volgende twee netwerken nodig.
  2. Salience netwerk. Dit netwerk monitort externe gebeurtenissen, en interne bewustzijnsstromen, en maakt keuzes welke informatie nodig is om een probleem op te lossen. Het is de controleur van het brein. Het scant al de externe en interne informatie op bruikbaarheid en gevaar. Het salience netwerk hebben we nodig om verschillende zaken die ogenschijnlijk niet met elkaar verbonden te zijn, met elkaar te verbinden.
  3. Het default netwerk. Ik noem dit ook wel het kletsnetwerk. Dit netwerk is zeer actief voor het grootste gedeelte van je dag. Het kost weinig moeite om dit netwerk aan te zetten. Het maakt beelden in het heden, hoe iets eruit kan zien. Het gebruikt hiervoor onder andere ervaringen vanuit het verleden. Als wij onze vrije fantasie willen gaan gebruiken, hebben we dit netwerk nodig. Het is ons brein als we mentaal niet actief zijn.

Deze breinnetwerken en creativiteit

Deze drie netwerken zijn belangrijk bij het komen met nieuwe ideeën. Het eerste netwerk, het aandacht en uitvoerend netwerk, moet enigszins geremd worden. Wees derhalve niet te gefocust als je je creativiteit wilt laten zien. Let it go. Formuleer je vraag, weet waar je antwoord op wilt krijgen, maar laat het daarna los. De andere twee netwerken moeten we vervolgens proberen te activeren. Je kunt je kletsnetwerk activeren door bijvoorbeeld te gaan wandelen, een of twee alcoholische drankjes te drinken, vrij te associëren of met analogieën te werken. Je kunt je salience netwerk activeren door meditatie oefeningen te doen, yoga of iets van dien aard.

Tot slot

Je kan als manager creatief zijn door de juiste breinnetwerken op de juiste momenten in te zetten. Op deze wijze is voor elke manager creativiteit binnen handbereik.

2017-08-23T09:52:18+00:00 Door |Tags: , |0 Reacties

Geef een reactie

Wij gebruiken cookies zodat we je zo goed mogelijk informatie kunnen geven. Door je goedkeuring ga ik ervan uit dat je hier geen bezwaar tegen hebt.

Heb je een vraag?

Contactformulier

Vermeld aub je naam, email, telefoonnummer en je vraag, dan neem ik snel contact op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.