Hoe de egel je kan inspireren tot excellente prestaties

Hoe de egel je kan inspireren tot excellente prestaties

5 (100%) 1 vote

Met veel interesse ben ik het boek Good to Great van Jim Collins aan het lezen. Dit boek is een beschrijving van een onderzoek naar honderden Fortune 500 bedrijven. Dit onderzoek toont een aantal principes aan die een excellent bedrijf onderscheidt van een goed bedrijf. Er worden een stuk of 10 principes genoemd. Ik licht er één uit. En dat is het Egel principe. Het Egelprincipe heeft namelijk veel te maken met het optimaal gebruik menselijk kapitaal.

De parabel van de egel en de vos

Het Egelprincipe is gebaseerd op de volgende parabel: ” De vos ligt op de egel te wachten bij de kruising van het pad. De egel komt eraan en waggelt precies richting de vos. ‘Ah, nu heb ik je!’, denkt de vos. Hij springt bliksemsnel tevoorschijn. De kleine egel voelt gevaar, kijkt op en denkt: ‘Daar gaan we weer. Leert hij het dan nooit?’ Hij rolt zich op en wordt een bol met scherpe stekels. De vos bespringt zijn prooi, ziet het gevaar, stopt de aanval en trekt zich terug in het bos om een nieuwe strategie te bedenken. Elke dag vindt een variant op dit gevecht plaats en ook al is de vos veel slimmer, de egel wint altijd.”

Het egelprincipe

De vos is slim en bedenkt allemaal strategieën, de egel weet maar één ding heel erg zeker. Maar daardoor wint de egel altijd. De vos is slimmer maar de egel wint. De vos is continu bezig met het ontwikkelen van diverse strategieën. De egel vereenvoudigt de complexe wereld tot een centraal idee, een basisprincipe dat alles verenigt en stuurt. De egel weet dat een diepgaand inzicht simpel zou moeten zijn. De egel ziet de essentie en negeert de rest.

Het egelprincipe wordt in Good to Great vertaald in de drie cirkels. En bedrijven die onder andere het principe van de drie cirkels hanteren bleken te excelleren ten opzichte van de andere onderzochte bedrijven.

Drie cirkels

Het egelprincipe ( Hedgehog concept) gaat uit van drie cirkels.
Cirkel 1 beschrijft de talent door de vragen te beantwoorden: Waarin is de organisatie het allerbeste?  En waar kan de organisatie niet de allerbeste in zijn? Excellerende bedrijven willen ergens het beste in kunnen zijn. Het is nooit het doel om de allerbeste te willen zijn, maar het is een krachtige motivatie dat je in iets de beste kan zijn. Dit is een streven dat een organisatie dagelijks inspireert.
Cirkel 2 beschrijft de passie door de vraag te beantwoorden: Wat zijn de passies van de organisatie? Excellerende organisaties richten hun activiteiten op die zaken die hun hartstocht oproepen. Zij staan met hart en ziel achter hun producten of diensten. En ervaren dat hun producten er echt toe doen.
Cirkel 3 beschrijft het economische principe door de vraag te beantwoorden: Op welke brandstof loopt de economische motor? Alle excellerende bedrijven hadden een duidelijke zienswijze hoe zij een zo’n groot mogelijke geldstroom en winst konden genereren.

Het bleek in zijn onderzoek dat bedrijven die tegelijkertijd bezig waren met al drie de cirkels het verschil uitmaakten met bedrijven die zich alleen lieten inspireren door één of twee cirkels.

De drie cirkels in ons persoonlijke leven

Toen ik het egelprincipe las, kreeg ik gelijk de behoefte om deze principes op individuen te betrekken. Het bleek dat deze cirkels prima toegepast kunnen worden op individuen. Mijn conclusie was vervolgens: als je in alle drie cirkels kunt acteren, is de kans behoorlijk groot dat je zult excelleren. Praktisch gezien betekent het dat je iets moet doen, waar je enorm veel passie voor voelt, waar je echt warm voor loopt, waar je ’s nachts voor wakker gemaakt kan worden. Ten tweede moet je iets doen waarin jij het allerbeste kunt zijn. Dit is meer dan een kerncompetentie. Een kerncompetentie geeft nog geen garantie dat jij de allerbeste zult zijn. Het omzetten van je kerncompetentie in succesvol gedrag is waar het in deze cirkel om gaat. En als laatste het verdienmodel. Hoe zorg je ervoor dat je geld verdient met je kernkwaliteiten en met je passie. Simpel toch?

Persoonlijke vertaling

Ik heb vervolgens het egelprincipe op mijzelf toegepast. Mensen hebben een enorm groot ongebruikt potentieel. Mijn passie is om dit potentieel te ont-dekken. Ik wil het beste zijn  in mensen en teams op een snelle en doeltreffende manier te (bege)leiden in hun groei en ontwikkeling. Mijn economische motor zijn de leiderschapstrainingen. Hierdoor komt mijn kerncompetentie het beste tot uiting en ont-dekken mijn klanten op een snelle en eenvoudige manier hun (leiderschaps)potentieel.

Tot slot

Het egelprincipe is simpel. Toch merk ik in mijn dagelijkse werk en bij mijzelf dat wij neigen alles te ingewikkeld te maken. Maar echte wijsheid moet eenvoudig zijn. En dat laat dit principe zien.
Ik kan iedereen aanbevelen om dit boek: Good to Great van Jim Collins te lezen. Klik hier om naar Bol.com te gaan of hier om naar managementboek.nl te gaan om meer over dit boek te lezen.

Loading...
2017-05-27T18:52:31+00:00 0 Reacties

Geef een reactie

Wij gebruiken cookies zodat we je zo goed mogelijk informatie kunnen geven. Door je goedkeuring ga ik ervan uit dat je hier geen bezwaar tegen hebt.

Heb je een vraag?
close slider

Contactformulier

Vermeld aub je naam, email, telefoonnummer en je vraag, dan neem ik snel contact op. Met het doorgeven van jouw gegevens, geef je toestemming je gegevens te verwerken zoals beschreven in mijn privacy reglement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.