Hoe bevorder je veerkracht

Hoe bevorder je veerkracht

5 (100%) 3 votes

We hebben allemaal last van tegenslagen. Dat hoort bij het leven. Managers maken plannen, maar deze plannen kunnen gedwarsboomd worden, of ze slagen niet. We kunnen teleurgesteld raken in onze vrienden, we kunnen obstakels tegenkomen in het bereiken van onze doelen, we kunnen ziek worden, we kunnen tegengewerkt worden, we kunnen plotseling alleen komen te staan, we kunnen afgewezen worden. En ga zo maar door.

Het is in de huidige tijd cruciaal maar tevens moeilijk om met tegenslagen en obstakels om te gaan. Echter als je snapt hoe het brein werkt, is het veel eenvoudiger. In dit artikel ga ik dieper in hoe je effectief met tegenslagen om kunt gaan. De kern is dat je veerkracht ontwikkelt.

Negatieve gevoelens

Moeilijkheden, teleurstellingen en obstakels hebben in de meeste gevallen een behoorlijk effect op ons gevoelsleven. Deze situaties zullen ons behoorlijk kunnen frustreren. Het is dan niet altijd eenvoudig om positief te blijven, om vertrouwen te houden in onszelf, en om met volle moed vooruit te blijven gaan. Vaak zorgen tegenslagen ervoor dat wij minder geïnspireerd zijn, dat wij moeite hebben om verbonden te blijven met onszelf, dat wij er minder zin in hebben, dat wij boos worden op de wereld, etc. Ons zelfvertrouwen krijgt een behoorlijke knauw.

Acceptatie

Wij kunnen ons uit het veld laten slaan door tegenslagen, maar wij kunnen hier ook anders mee omgaan. Je verandert nooit de bestaande realiteit door er tegen te vechten. Dat is echt essentieel. Tegenwind komt op ieders pad; tegenwind is ook energie. Een zeiler gebruikt de tegenwind om voor uit te komen. Wat voor een wind de zeiler ook gebruikt, hij zal vooruit komen. Het is dus belangrijk om tegenslagen te accepteren als een onderdeel van het leven.

Dat zal je makkelijker af gaan, als jij je bewust wordt, dat de emotionele reactie een automatische reactie van het brein is.

Het brein

Het brein is het orgaan dat bepaalt hoe een tegenslag zich in jouw eigen denken, voelen en handelen manifesteert. De negatieve gevoelens die ontstaan bij een tegenslag worden ‘gemanaged’ vanuit je brein. Dit is een automatisch proces en in veel gevallen vindt dit onbewust plaats. Met andere woorden, je emotionele reactie, zoals frustratie, is een automatische reactie van het brein.

Echter je hebt de mogelijkheid om anders te reageren op tegenslagen. Je hoeft je niet te laten leiden door deze automatische emotionele reactie. Je kunt anders reageren door veerkracht te ontwikkelen.

Veerkracht

Het gaat dus om veerkracht. In alles hebben we een continuüm. Dat geldt dus ook met betrekking tot veerkracht. Je kunt super veel veerkracht hebben en je kunt ook minimaal veerkracht hebben. En alle gradaties er tussenin. Als je gemakkelijk met tegenslag om kunt gaan, heb je veel veerkracht, maar heb je er meer moeite mee, heb je minder veerkracht.

Deze twee uitersten hebben te maken met de samenwerking van de amygdala en je interne leider. Des te meer de amygdala is geactiveerd tot opzichte van de prefrontale cortex (interne leider), des te langzamer je bent in het omgaan met een tegenslag. En het tegenovergestelde is ook waar. Des te meer je je interne leider actiever kan krijgen, des te sneller je herstelt.

Huidige wereld

In de huidige dynamische wereld komen we erg veel teleurstellingen tegen. De moderne manager moet eigenlijk continu met alternatieven komen. Veerkracht is daarom een van de belangrijkste eigenschappen die een moderne leider moet bezitten. Met kennis van het brein is deze eigenschap prima eigen te maken. Veerkracht begint met het ontwikkelen van je interne leider.

Heb je deze interne leider in positie gezet, dan kan je objectiever naar de situatie kijken en op zoek gaan naar alternatieven. Wie is hier dan in charge? Dat ben je zelf en niet meer je emoties of je teleurstelling. Daarom besteed ik ook zo veel aandacht aan het ontwikkelen van je interne leider in mijn training en coaching.

Hoe ontwikkel je je interne leider?

Allereerst zal je bewustzijn moeten gaan ontwikkelen. Vervolgens dien je je prefrontale cortex zodanig te trainen dat je niet meer reageert, maar dat je handelt van je innerlijke kracht. Hier zijn veel oefeningen voor te geven. De kern van al deze oefeningen is dat je je aandacht naar binnen richt en zorgt voor vele momenten van stilte en stilstaan.

Tot slot

Er bestaat een Chinees gezegde. En dat luidt: “Het is de tegenwind die de vlieger doet opstijgen.” Tegenslagen bieden je kansen als je je er niet door laat leiden. Je dient een tegenslag te zien als een kans tot groei. De groei zal zich richten op het ontwikkelen van je interne leider. En je hebt je eigen veerkracht bevorderd.

Loading...
2017-06-03T16:05:08+00:00 Door |Tags: , , |1 Reactie

Eén reactie

  1. Hiellie Wildeveld juni 1, 2011 om 3:36 pm

    En als het zwaar wordt, zijn er mensen om je heen die je, vol vertrouwen ondersteunen. Die je laten uithuilen en opnieuw beginnen. Kijk naar de natuur. Na de onweersbui, schijnt weer de zon. Na regen komt zonneschijn. Wij zijn een onderdeel van die natuur. We horen erbij. Accepteren, voelen en opruimen. Met de ontlading van woede en teleurstelling vind je weer de kracht om het wondere leven verder te leven.

Geef een reactie

Wij gebruiken cookies zodat we je zo goed mogelijk informatie kunnen geven. Door je goedkeuring ga ik ervan uit dat je hier geen bezwaar tegen hebt.

Heb je een vraag?

Contactformulier

Vermeld aub je naam, email, telefoonnummer en je vraag, dan neem ik snel contact op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.