Het verschil tussen een goede manager en een magistrale leider

Het verschil tussen een goede manager en een magistrale leider

5 (100%) 2 votes

de goede managerWellicht heb je het e-boek: “Van een goede manager naar een magistrale leider” wel gelezen. Zo niet. Je kunt het gratis door hier te klikken.
In dit e-boek staan een aantal lessen hoe je een magistrale leider kunt worden. De volgende vraag lijkt logisch. Wat zijn de verschillen tussen een goede manager en een magistrale leider. Graag geef ik je mijn visie hierop.

Good to Great

Toen ik het eerder genoemde e-boek schreef, heb ik mij qua vorm laten inspireren door het boek ‘Good to Great’. (Een boek dat ik iedereen aan kan raden om te lezen, klik hier om naar de literatuur pagina te gaan.) Mijn inspiratie had vooral te maken met de vergelijking: Good of Great? Want het boek: ‘Good to Great’ gaat over goed functionerende versus excellente functionerende bedrijven. Ik heb een parallel getrokken met goed functionerende leidinggevenden versus excellent functionerende leidinggevenden.

Het kernverschil

Zowel een goed functionerende leidinggevende als een magistraal functionerende leidinggevende zal besluiten nemen, zal visie hebben, zal goed kunnen organiseren. Hij/zij zal zorgen dat de belangrijke dingen gedaan worden. Magistrale leiders doen nog iets meer! Zij zetten -onder andere- de mens en de menselijke relaties centraal.

Ik wil dit graag verduidelijken met tien voorbeelden.

1. Geeft ruimte

Goed functionerende managers sturen op een vloeiend uitvoering van processen en procedures. Echter voor een magistrale uitvoering van het werk heb je meer nodig dan alleen een vloeiende uitvoering. Betrokkenheid bij het werk is essentieel. Betrokkenheid wordt versterkt als medewerkers autonomie en onafhankelijkheid krijgen, oftewel ruimte. Mijn overtuiging (en ervaring) is dat zelfs de zeer sterk procesgeoriënteerde bedrijven ruimte hebben voor verschillende werkstijlen. Ergo: de magistrale leider geeft -voor zover mogelijk- de medewerkers de ruimte om het op hun eigen beste manier te doen. Ervaring leert dat het altijd weer beter kan.

2. Maakt verwachtingen duidelijk

Voor betrokkenheid is een bepaalde mate van ruimte essentieel. Tegelijkertijd moet het resultaat aan diverse eisen voldoen. Een magistrale leider zal zeer duidelijk hebben gemaakt wat er verwacht wordt. En hij /zij zal veranderingen in verwachtingen van te voren bespreken. Als dat niet mogelijk is, zal hij/zij tijd nemen om uit te leggen waarom deze verandering nodig is, en wat er nu van de medewerker verwacht wordt.

3. Maakt persoonlijke zinvolle doelen zichtbaar

Werken an sich is niet genoeg voor de magistrale leider terwijl voor de goede manager de reguliere doelstellingen halen vaak al voldoende is.
Het is belangrijk om naast de meetbare doelstellingen bewust bezig te zijn met dingen die voor hem/haarzelf en voor de medewerkers van groot belang zijn. Een magistrale leider geeft ruimte en begeleidt -zo nodig- de zoektocht naar dat persoonlijke zinvolle doel.

4. Zorgt dat het werk er toe doet

Iedereen vindt het belangrijk om te horen bij iets groots! Iedereen vindt het leuk om bij een team te horen dat in een flow zit om het grotere doel te realiseren. Magie is geboren. Dat hogere doel bestaat vaak uit daadwerkelijk het verschil willen maken voor je klanten, collega’s en leveranciers. De magistrale leider weet als geen ander om dat hogere doel te benoemen en iedereen daar enthousiast voor te maken. De goed functionerende manager zal tevreden zijn als de dagelijkse uitvoering goed verloopt.

5. Benut kansen die geopperd worden door medewerkers

Medewerkers hebben ideeën. Een magistrale manager omarmt deze ideeën en zorgt voor ruimte om te onderzoeken of er iets met deze ideeën gedaan moet worden. De goede manager staat niet zo te wachten op verbeterideeën.
Magistrale leiders weten dat als medewerkers met ideeën komen dat dit betekent dat zij om het werk geven. Deze passie wil de magistrale leider graag koesteren.

6. Waardeert de mens

Medewerkers zijn werknemers maar vooral mensen. Beide rollen dienen aandacht te krijgen. Daarom is een vriendelijk woord, interesse in de familie, of basis interesse zo belangrijk. Een magistrale leider zal zonder meer het menselijk aspect in de relatie extra benadrukken terwijl de goede manager zich primair richt op de rol van medewerker.

7. Is respectvol en consistent

Een medewerker voelt zich gerespecteerd als hij eerlijk bejegend wordt. Meeste mensen kunnen wel tegen een stootje, maar zodra de grens van het eerlijke wordt overgeschreden gaat het te ver. Een magistrale manager zal in zijn/haar communicatie consistent en eerlijk communiceren.

8. Geeft kritiek veilig

Niemand is perfect en we kunnen alleen maar groeien als wij fouten durven te maken en openstaan voor kritiek. Een magistrale leider geeft deze kritiek op een veilige manier. In de meeste gevallen betekent dit hier tijd voor genomen wordt en dat dit plaats vind in een 1op 1 gesprek.

9. Geeft zichtbaar complimenten

Iedereen, zelfs de zwakste schakel, doet wel iets goed. Elke medewerker verdient daarom lof en waardering.
Lof en waardering uitspreken voor de uitblinkers is gemakkelijk. Maar een magistrale leider blinkt uit om ook –ook al zijn het maar een paar – lovende woordjes te vinden voor de normaal functionerende medewerker. Natuurlijk oprecht. En het liefst publiekelijk.

10. Ontwikkelt medewerkers

Een magistrale leider ontwikkelt zijn medewerkers, zelfs met het ‘risico’ dat de medewerker uiteindelijk zo is gegroeid is dat hij/zij een andere baan gaat zoeken. Een goede manager is niet zo bezig met het ontwikkelen van de medewerkers. Het afdelingsresultaat staat vooral in zijn/haar vizier.

Tot slot

Wil je meer weten over hoe je een magistrale leider kunt worden? Daar heb je kennis van het brein voor nodig. De Valk Leadership Company is expert in leiderschapstrainingen op basis van kennis van het brein.

Loading...

Geef een reactie

Wij gebruiken cookies zodat we je zo goed mogelijk informatie kunnen geven. Door je goedkeuring ga ik ervan uit dat je hier geen bezwaar tegen hebt.

Heb je een vraag?
close slider

Contactformulier

Vermeld aub je naam, email, telefoonnummer en je vraag, dan neem ik snel contact op. Met het doorgeven van jouw gegevens, geef je toestemming je gegevens te verwerken zoals beschreven in mijn privacy reglement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.