Effectief gebruik van je brein door flow

Effectief gebruik van je brein door flow

5 (100%) 2 votes

Het begrip flow komt als eerste van de wetenschapper Mihaly Csikszentmihaly, die samen met een groep onderzoekers van de universiteit van Chicago er uitgebreid onderzoek naar hebben gedaan. Ze vroegen aan een groot aantal mensen het moment te beschrijven dat ze in een ‘succesvolle concentratie’ zaten. Los van hun beroep bleek dat iedereen de mindset ‘flow’ beschreef. Iedereen kan in flow terecht komen. Flow is een optimale bewustzijnstoestand waarin we ons erg goed voelen en waarin we ons best doen. In flow wordt de concentratie zo lasergericht dat al het andere wegvalt. Actie en bewustwording gaat samen. Ons gevoel van zelf en ons gevoel van zelfbewustzijn verdwijnen helemaal. De tijd verdwijnt, wat betekent dat het vertraagt of versnelt. In deze staat kunnen we super presteren.

Tijdelijke hypofrontaliteit

Door beeldvormende technieken weten we dat tijdens de flow een bepaald deel van het brein minder actief is. Het deel dat minder actief is, is de dorsolaterale prefrontale cortex. Dit deel van het brein hebben we hard nodig om ons gedrag te managen. Dit deel zorgt ervoor dat we ons eigen gedrag analyseren en bevragen. Dat kan heel zinvol zijn. Het zorgt ook voor een vertraging, je kan het zien als een creatieve barrière. Als dit deel even minder actief is, zijn we minder met zelfobservatie bezig. Waardoor we ons wellicht beter kunnen focussen.

Breingolven en flow

Je breingolven zijn ook anders als je in flow zit. Er zijn verschillende hersengolven met verschillende frequenties. Je hebt Gamma, Beta, Alpha, Theta en Delta hersengolven. Gamma golven hebben de hoogste frequentie (tussen 40en 70 Hz), en zijn vooral belangrijk om verschillende onderdelen van het brein in samenwerking met elkaar te laten werken. Deze golven worden wel in relatie gebracht met hoger bewustzijn, en de mogelijkheid om veel informatie gelijk te verstouwen. Beta golven hebben een frequentie tussen de 14 en 40 Hz. Hier is ons brein lekker actief en op de buitenwereld gericht. Alpha golven zijn er als je aan het dagdromen bent, of lekker relaxed bent. We zijn relaxed maar ook alert. Theta golven zijn golven met een frequentie tussen 4 en 7 Hz. We zijn in deze staat totaal ontspannen. We zijn in de staat tussen waken en slapen. Tot slot heb je de Delta golven. Dan zijn we aan het slapen.

Nu blijkt de ‘Alpha-Theta’ de golffrequentie te zijn als we in flow zitten. Dat is eigenlijk wel te verwachten, want hier hebben we geen bewuste gedachten. En dat is ook wat mensen die in de mindset van flow zijn, ervaren. Tegelijkertijd is het ook super bijzonder. We werken blijkbaar heel geconcentreerd als we niet actief denken. De Alpha-Theta zone is ook de hersenzone waar tegelijkertijd Gamma-golven kunnen optreden. Gamma golven treden alleen op in combinatie met Theta golven. Gamma golven binden ideeën uit verre uiteenlopende gebieden van onze hersenen, die herinneringen, ervaring en nieuwe stimulansen verbinden met je huidige activiteit.

Kan je flow beïnvloeden?

Kennis van het brein zorgt voor voldoende aanwijzingen hoe je flow kan beïnvloeden. Ik geef je een aantal adviezen op basis van kennis van het brein

  1. Heb inzicht in je eigen mindset. Ben je erg druk in je hoofd? Heb je allerlei -emotionele- gedachten? De kans is groot dat je vooral in hoge Beta-golven zit. Hier komt geen flow voor. Zorg dus voor rust in je hoofd.
  2. Haal een paar keer langzaam adem. Door een aantal keer diep adem te halen vertraag je feitelijk de breingolven.
  3. Doe ademhalingsoefeningen. Concentreer je tijdens een ademhalingsoefening op je ademhaling.
  4. Het is zeer effectief om met meditatie of mindfulness bezig te zijn om tragere hersengolven te ontwikkelen.
  5. Stop met multitasken en start met monotasken. Ik heb daar een goed bezocht artikel over geschreven. Je kunt hier klikken om dit artikel te lezen.
  6. Voorkom afleidingen. Zet je email en je telefoon uit.
  7. Wees heel bewust wat je gaat doen. Wat wil je bereiken? Wat is je resultaat? Welke activiteit hoort er bij?
  8. Ontwikkel een stimulerende balans tussen uitdaging en vaardigheid. Eigenlijk moet je steeds de lat voor je zelf wat hoger leggen. De uitdaging die je hebt aangegaan, moet elke keer weer iets extra’s van je vaardigheid vragen.

Tot slot

Lao Tze, hij was een Chinese filosoof, sprak over ‘doen zonder doen’, en ‘proberen zonder te proberen’. Ik denk dat hij het ook had over flow. Mooi om te zien dat ook hier spiritualiteit en wetenschap bij elkaar komt.

Loading...

Wij gebruiken cookies zodat we je zo goed mogelijk informatie kunnen geven. Door je goedkeuring ga ik ervan uit dat je hier geen bezwaar tegen hebt.

Heb je een vraag?

Contactformulier

Vermeld aub je naam, email, telefoonnummer en je vraag, dan neem ik snel contact op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.