De kracht van visualiseren in neuroleiderschap

De kracht van visualiseren in neuroleiderschap

5 (100%) 2 votes

Bij persoonlijke ontwikkeling wordt het nieuwe gedrag twee keer vormgegeven. Het wordt eerst in je hoofd ontworpen en daarna (materieel) vormgegeven. Dit gegeven is ook cruciaal in neuroleiderschap. In neuroleiderschap kun je dit doen doormiddel van visualisatie. In het blogartikel van deze week bied ik je hiervoor de bouwstenen aan. De kern van deze tweetrapsraket is dat je veelvuldig gaat visualiseren wat je nieuwe gedrag zou moeten zijn. Om vervolgens dit in de dagelijkse praktijk te oefenen.

Wat je aandacht geeft groeit

Neuroleiderschap is een nieuw vakgebied dat de kennis uit de hersenwetenschappen verbindt met leiderschapsontwikkeling. Je leert door neuroleiderschap nieuw gedrag eigen te maken. Dit nieuwe gedrag is effectiever en past meer bij de persoon die je wilt zijn. Belangrijk is dat je veel oefent. Juist door het oefenen maak je nieuwe hersenverbindingen aan. Want, wat je aandacht geeft groeit.

Visualisatie

Bij het oefenen van dit nieuwe gedrag is het belangrijk om ook het nieuwe gedrag mentaal te visualiseren. Er blijkt een wetenschappelijk zichtbaar effect te zijn van visualisatie. Dit wordt bijvoorbeeld aangetoond met het volgende onderzoek van de Harvard University. Drie groepen werden bestudeerd. Het waren groepen met hetzelfde intellectuele vermogen en hadden nooit pianogespeeld. Eén groep was gevraagd elke dag een toonladder te oefenen op de piano. Eén andere groep was gevraagd om exact dezelfde toonladder te oefenen, maar zij gingen enkel deze toonladder oefenen door er aan te denken door middel van visualisatie. De derde groep hoefde niets te doen. De zogenaamde controle groep.

De resultaten waren echt heel ongelooflijk. Bij alle deelnemers werden de hersenen voorafgaand aan het onderzoek gescand. Tijdens de studie werden de hersenen van de drie groepen deelnemers opnieuw gescand om eventuele structurele veranderingen in de hersenen als gevolg van het pianospel (zowel denkbeeldige en echte spelers) te meten. Het bleek dat het deel van de hersenen dat overeenkomt met de vinger bewegingen van het pianospel aanzienlijk was gegroeid bij groep 1 en groep 2. Dus, zelfs de groep die alleen maar heeft gedacht aan het spelen van de toonladders had aantoonbare brein veranderingen vergelijkbaar met de groep die fysiek had geoefend. De controle groep liet geen brein veranderingen zien. ( Zie ook de afbeelding)

Wat betekent dit?

Het betekent dat voor je brein iets daadwerkelijk gebeurt als je het visualiseert. Voor het brein is er geen verschil tussen echte activiteit en een gevisualiseerde activiteit.

Dit heeft voordelen en nadelen. Het betekent dat als je aan het nadenken bent over een mogelijke negatieve toekomstige gebeurtenis, je brein dit ook als een echte gebeurtenis ziet en je dus mogelijk een stresshormoon aanmaakt. Maar gelukkig geldt het tegenovergestelde ook! Door over een toekomstige gebeurtenis na te denken en je te visualiseren hoe je je wilt gedragen, ben je al bezig om dat nieuwe gedrag eigen te maken. Daarom pas ik deze kennis graag toe in mijn trainingen en coaching.

Hoe kunnen we deze kennis toepassen?

  • Verhogen zelfmotivatie: door je in te toekomst te visualiseren in een andere positie of situatie kan je op deze wijze zorgen voor motivatie om daar ook daadwerkelijk te komen. Zoals gezegd de hersenen zien je al in deze situatie!
  • Verbeteren van je vaardigheden: door een bepaalde activiteit over en over te oefenen in je brein door middel van visualisatie kan je steeds beter worden in de uitvoering van deze activiteit. Sporters maken hier gretig gebruik van.

Tot slot

Je hoeft niet heel goed te zijn in visualiseren. Sommige mensen kunnen hele scherpe beelden maken en bij anderen blijft het beeld vaag. Echter het blijkt voor het effect van visualisatie niet uit te maken. De intentie van je poging is belangrijker dan de kwaliteit van je visualisatie. Het gevoel van de ervaring blijkt een belangrijker effect te zijn. Hoe krachtiger het gevoel bij de visualisatie des te krachtiger het effect. Als je aandacht van je brein gericht is waar je heen wilt gaan, doe je het goed genoeg.

 

Loading...

Geef een reactie

Wij gebruiken cookies zodat we je zo goed mogelijk informatie kunnen geven. Door je goedkeuring ga ik ervan uit dat je hier geen bezwaar tegen hebt.

Heb je een vraag?

Basis formulier

Contactforrmulier

Vermeld aub je naam, email, telefoonnummer en je vraag, dan neem ik snel contact op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.